Strategi Dan Pendekatan Mengelola Konflik Di Lembaga Pendidikan Islam

Authors

  • Siti Fatimatus Zahro UIN KHAS Jember
  • Khoirotun Nisak UIN KHAS Jember
  • Retista Tammamy UIN KHAS Jember
  • Putri Yulianda UIN KHAS Jember
  • Rika Putri Sholiha UIN KHAS Jember
  • Mu’allimin Mu’allimin UIN KHAS Jember

DOI:

https://doi.org/10.59246/muqaddimah.v2i1.584

Keywords:

strategy, approach, conflict

Abstract

The innate human nature in social life is conflict, which if managed well, can serve as a catalyst for improving performance, particularly in Islamic educational institutions. This research examines strategies and approaches in conflict management, specifically within educational institutions. Overall, the importance of aligning conflict resolution theories with the unique characteristics of each conflict is emphasized. Specific conflict situations require appropriate resolution strategies, and often, failure to identify and assess conflicts is a primary cause of problems. Therefore, in Islamic educational institutions, there is a need for specialized skills in managing and diagnosing conflicts effectively, with the hope of developing effective conflict resolution strategies. This research utilizes a literature review methodology, where all information is derived from relevant articles and books.

References

Asmarani, Della, Ismawati Ismawati, dan Budi Susanto. 2022. “Implementasi Manajemen Konflik Dalam Meningkatkan Produktivitas Sekolah di MAS Masyithah Jember.” Jurnal Riset Rumpun Agama Dan Filsafat (JURRAFI) 1 (2): 74–82.

Dwiyanti, Retno, dan Pambudi Rahardjo. 2017. “Strategi Coping Wanita Pekerja Formal Dan Informal Dalam Mengatasi Konflik Peran Ganda Di Banyumas.” Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi 1 (2).

Haddade, Abdul Wahid. 2016. “Konsep Al-Ishlah Dalam Al-Qur-An.” Jurnal Tafsere 4 (1).

Haya dan Moh. Khusnuridlo. 2020. Kepemimpinan Manajemen Konflik. Probolinggo: El-Rumi Press.

Kusworo. 2019. Manajemen Konflik Dan Perubahan Dalam Organisasi. Bandung: Alqaprint Jatinagor.

Munasiroh. 2018. “Strategi Penanganan Konflik Oleh Kyai Di Pesantren.” An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam 5 (2): 1–18.

Razita, Defano Tanur Marsya Nisa, dan Ona Rangratu. 2023. “Manajemen Konflik Dan Upaya Penanganan Konflik Dalam Organisasi Pendidikan Di Sekolah.” Inprirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa 2, 3.

Rokhmawati, Dian, Rachma Yuliana. 2021. “Budaya Organisasi Sebagai Strategi Pengelolaan Konflik Dalam Perusahaan Keluarga Di PT. Book Mart Indonesia.” Jurnal Riset Inspirasi Manajemen Dan Kewirausahaan 5 (2): 49–56. https://doi.org/10.35130/jrimk.v5i2.237.

Sampe, Ferdinandus, Elvira Elvira, Apud Abdul Aziz, Agus Koni, Sri Suyarti, Abdullah Abdullah, Soltan Takdir, Roy Setiawan, Fathurrahman Fathurrahman, and Imran Rosadi. 2022. “Manajemen Konflik: Strategi Pengelolaan Konflik Dalam Organisasi.”

Setiawan, Farid. 2018. “Mengelola Konflik Di Lembaga Pendidikan Islam.” Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam 7 (1): 55–66. https://doi.org/10.29313/tjpi.v7i1.3801.

Sutrisno, Edy, dan Novi Desanti. 2018. “Identifikasi Pendekatan Dalam Penanganan Konflik Dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Pegawai Di Badan Kepegawaian Daerah Kabupaten Sanggau Provinsi Kalimantan Barat.” TRANSFORMASI: Jurnal Manajemen Pemerintahan, 143–54.

Wahidin, Aslih, dan Tia Fitriani. 2023. “Strategi Mengelola Konflik Siswa Oleh Guru BK Sebagai Upaya Mengelola Manajemen Konflik di MTsS YPK Cijulang.” Jurnal Riset Ilmiah. Vol. 2.

Wartini, Sri. 2015. “Strategi Manajemen Konflik Sebagai Upaya Meningkatkan Kinerja Teamwork Tenaga Kependidikan.” Jurnal Manajemen Dan Organisasi 6 (1): 64–73.

Downloads

Published

2023-11-10

How to Cite

Siti Fatimatus Zahro, Khoirotun Nisak, Retista Tammamy, Putri Yulianda, Rika Putri Sholiha, & Mu’allimin Mu’allimin. (2023). Strategi Dan Pendekatan Mengelola Konflik Di Lembaga Pendidikan Islam. MUQADDIMAH: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 2(1), 104–117. https://doi.org/10.59246/muqaddimah.v2i1.584

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.