Keteladanan Guru Agama Dalam Membentuk Akhlakul Karimah
DOI:
https://doi.org/10.55606/ay.v3i2.465Keywords:
Ustadz's example, good morals, behavioristicAbstract
This study aims to analyze the role model of religious teachers in shaping morals at MTs Darul Barokah Surabaya. Through a qualitative descriptive approach, this study concludes that the formation of student character can be through the example displayed by educators. Exemplary has an important meaning in the educational process, if the teacher has a good temperament then the students also have good morals, and vice versa. A teacher must be able to be a role model for his students, not only providing subject matter but also being able to demonstrate good behavior so that it can be applied in everyday life in madrasas and society.
References
Ahmadi & Salimi. Dasar-dasar Pendidikan Agama Islam untuk perguruan tinggi, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2008.
al-Hafidz, Ahsin W. Kamus Ilmu al-Qur’an, Jakarta: Amzah, 2005.
Anggito, Albi dan Johan Setiawan. Metodologi Penelitian Kualitatif, Sukabumi: CV Jejak, 2018.
An-Nahlawi, Abdurrahman. Prinsip-Prinsip dan Metode Pendidikan Islam, Bandung: Dipenogoro, 2019.
An-Nahlawi, Abdurrohman. Pendidikan Islam di Rumah dan Masyarakat, Jakarta: Gema Insan Press, 1996.
Chaplin, J.P. Kamus Lengkap Psikologi, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005. Deparetemen Pendidikan Nasional. Undang Undang Guru dan Dosen (UU RI No. 14 Th.2005) Jakarta: Sinar Grafika, 2010.
Departemen Pendidikan Nasional. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2008.
Fitrah, Muh. Luthfiyah. Metodologi Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas dan Studi Kasus, Sukabumi: CV. Jejak, 2018.
Kadir, Abdul. Dkk. Dasar-dasar Pendidikan, Jakarta: Penerbit, Kencana Prenada media. 2014.
Kamaludin. Keteladanan Guru Agama Islam dalam Membentuk Akhlak Karimah Siswa, Tesis, Fakultas Tarbiyah Uin Sunan Gunung Jati, Cianjur, 2019.
Liana, Lisa. Pengaruh Kompetensi Profesional Dan Keteladanan Guru Terhadap Akhlak Siswa Pada Mtsn 2, Mtsn 4, Dan Mtsn 9 Hulu Sungai Tengah. Tesis, Universitas Islam Negeri (UIN) Antasari Pascasarjana Banjarmasin, 2020.
Majid, Abdul. Perencanaan Pembelajaran, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2012.
Makhsin, Mardzelah. Sains Pemikiran dan Etika, PTS Publication & Distributors Sdn. Bhd. 2006.
Masnunah, Siti. Peran Guru PAI Dalam Membina Akhlak Siswa Kelas XI Di SMKAN I Bangil, Tesis, Fakultas Tarbiyah, Uin Maliki Malang, 2013.
Moleong, L. Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2002
Mu’in, Fatchul. Pendidikan Karakter Konstruksi Teoritik dan Praktik, Yogyakarta; Ar-ruzz Media, 2011.
Mukhtar, Heri Jauhari. Fikih Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakay, 2005.
Qonita, Alya. Kamus Bahasa Indonisia Untuk Pendidikan Dasar, Jakarta: PT. Indah Jaya, 2011.
Rufaedah, Evi Aeni. Teori Belajar Behavioristik Menurut Perspektif Islam, Jurnal Risâlah, Vol. 4, No. 1, Maret 2018.
Sinaga Hasanuddin dan Zahruddin. Pengantar Studi Akhlak, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2004.
Sugiyono. Metodologi Penelitian kualitatif, kuantitatif dan R&D, 2015.
Surakhmad, Winarno. Pengantar Penelitian Ilmiah: Dasar, Metode dan Teknik, Bandung: Tarsito, 1998.
Susanto, Ahmad, Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Surabaya: PT. Remaja Rosda Karya, 2016.
Syafaruddin dan Asrul. Kepemimpinan Pendidikan Kontemporer, Bandung: Citapustaka Media. 2013.
Syah, Muhibbin. Teori Behavioristik, Jogjakarta: PT. Cahaya Ilmu, 2004.
Yusuf, Choirul Fuad, dkk. Inovasi Pendidikan Agama dan Keagamaan, Jakarta: Departemen Agama RI, 2006.
Zaidan, Abdul Karim. Nidhomu al-Qadla fi asy-Syari’ati alIslamiyyati. Baghdad al- Amy, 1984.
Zainuddin AR. Pengantar Ilmu Akhlak, Cet. I; PT. Raja Grafindo Persada, 2004.