Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pada Muatan Mata Pelajaran PPKn Tema 1 Subtema 1 Pada Materi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari Menggunakan Media Gambar Berbasis Powerpoint Pada Kelas V SDN 3 Socah

Authors

  • Ahmaddah Nur Alfiatuz Zakiyah Universitas Trunojoyo Madura
  • Agung Setyawan Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.55606/ay.v5i1.286

Keywords:

learning outcomes, student, power point.

Abstract

This research is based on the researcher's observations of the value of learning outcomes in PPKn subjects, especially on Pancasila material in fifth grade students at SDN Socah 3 where there are still students who do not really understand the application of Pancasila values in everyday life. An understanding of the application of Pancasila values also hopes that a spirit of nationalism and mutual cooperation, fairness, fulfilling obligations and being responsible and knowing the rights of peers and fellow human beings can be formed. In this case learning tends to lead to lecture methods without media so that students are quite unable to imagine examples which include the application of Pancasila values in everyday life, so the researchers conducted research on learning outcomes using powerpoint-based media images. After the research was carried out, the results were obtained in the form of increasing student learning outcomes in the PPKn lesson content material on Pancasila values. Powerpoint-based picture learning media can be regarded as one of the efforts to improve learning outcomes in Civics subject matter. Because it can help students to understand examples of applying Pancasila values in everyday life.

References

Ariansyah, K. (2017). Upaya Guru Al-Qur’an Hadits Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits di MTs Negeri Liwa Lampung Barat. Skripsi, 1, 10. https://www.zonareferensi.com/pengertian-hasil-belajar/

Arikunto, Suharsimi. 2019. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Faridah, E. (2012) PERANAN MEDIA GAMBAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V PADA MATA PELAJARAN PKn PROGRAM STUDI PGMI DUAL MODE SYSTEM FAKULTAS ILMU TARBIYAH DAN KEGURUAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI. Skripsi.Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. UIN Syarif Hidayatullah: Jakarta.

Hasan, M. M. D. H. K. T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group (Issue Mei).

Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. 129.

Mita, R. (2015). Wawancara Sebuah Interaksi Komunikasi Dalam Penelitian Kualitatif. In Jurnal Ilmu Budaya (Vol. 2, p. 9). https://media.neliti.com/media/publications/100164-ID-wawancara-sebuah-interaksi-komunikasi-da.pdf

Nilakusmawati, D. (2015). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Penelitian, 62.

Octavian, W. A. (2018). Urgensi Memahami Dan Mengimplementasikan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari Sebagai Sebuah Bangsa. Bhinneka Tunggal Ika, 5(2), 123–128.

Pendidikan, M., Azmi, A., Tarbiah, F., & Keguruan, I. (2018). PERANAN FILSAFAT PANCASILA DALAM PENGEMBANGAN PENDIDIKAN NASIONAL DAN PEMBENTUKAN KARAKTER KEBANGSAAN INDONESIA Tinjauan Teoritis dan Praktis tentang Nilai-nilai Pancasila dalam Kehidpan Berbangsa dan Bernegara.

Pujiono, S. (2008). Desain Penelitian Tindakan Kelas Dan Teknik Pengembangan Kajian Pustaka. Jurusan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1–9. http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/tmp/1. PPM Makalah MAN & UNY.pdf

Semadi, Y. P. (2019). Filsafat Pancasila Dalam Pendidikan Di Indonesia Menuju Bangsa Berkarakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 82. https://doi.org/10.23887/jfi.v2i2.21286

Sudaryono (2016). Metodologi Penelitian Pendidikan / Dr. Sudaryono. Jakarta: Prenadamedia Group.

Tim Pendidikan dan Pelatihan Pegawai Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Modul Diklat Teknis Penyusunan Karya Tulis Ilmiah (Penelitian Tindakan Kelas).

Downloads

Published

2023-05-10

How to Cite

Ahmaddah Nur Alfiatuz Zakiyah, & Agung Setyawan. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pada Muatan Mata Pelajaran PPKn Tema 1 Subtema 1 Pada Materi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Kehidupan Sehari-Hari Menggunakan Media Gambar Berbasis Powerpoint Pada Kelas V SDN 3 Socah. Al Yazidiy Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 5(1), 97–111. https://doi.org/10.55606/ay.v5i1.286

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.