Pengaruh Literasi Perbankan Syariah Dan Produk Perbankan Syariah Terhadap Minat Mahasiswa FEBI UIN Sumatera Utara Menabung Di Bank Syariah
DOI:
https://doi.org/10.59246/muqaddimah.v1i3.333Keywords:
Islamic Banking literacy, Islamic Banking Product, Student InterestAbstract
This study aims to determine the effect of Islamic banking literacy and Islamic banking products on the interest of FEBI students at UIN North Sumatra to save in Islamic banks. This research was conducted at the Faculty of Economics and Islamic Business, State Islamic University of North Sumatra with a sample of 68 respondents from the results after conducting the research. Data collection techniques were carried out using a questionnaire, while testing the instruments using validity tests, reliability tests, classical assumption tests, normality tests, multicollinearity tests, heteroscedasticity tests, and multiple linear regression tests. By using purposive sampling technique from calculating multiple linear regression. Based on the results of the analysis, it can be concluded that based on the results of the t test, there is a significant influence of Islamic banking literacy on interest, for the results of the t test of Islamic banking product variables (X2) there is a significant effect of product marketing on interest. Based on the results of the F test (simultaneous) Effect of Islamic Banking Literacy (X1), Islamic Banking Products (X2) have a significant effect on student interest.
References
Akhmad Darmawan, S.E.,M.si, Ninik Dewi Indah Sari, Sri Rejeki, M. R. A. dan R. Y. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Menabung di Bank Jateng Syariah”.Penelitian ini menyatakan bahwa variabel kualitas pelayanan berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat nasabah menabung di Bank Jateng Syariah. Fokus Bisnis, 18(01), No.1.
Aqwa Naser Daulay dan M. Lathief Ilhamy Nasution. (2016). Manajemen Perbankan Syariah dan Pemasaran Bank Syariah. Febi UIN-SU Press.
Aswad, A., & Patimbangi, A. (2022). Pengaruh Pengetahuan, Produk Dan Promosi Terhadap Minat Menabung Mahasiswa Di Bank Syariah. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Syariah (Jurnal Akunsyah), 1(1), 1–11. https://doi.org/10.30863/akunsyah.v1i1.2987
Bhushan, P. dan M. (2013). Financial Literacy and its Determinants. International Association of Scientific Innovation and Research, 4, 155–160.
Chotifah, Y. S. (2018). Peningkatan Minat Menabung di Bank Syariah melalui Program Office Channeling. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1), 65–75. https://doi.org/10.22515/jfib.v1i1.732
Fauzi, R. N. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah, Pengetahuan Agama, dan Promosi Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 9(1), 37–46.
Ferdi, M., Amri, M., & Zaenal, M. (2022). Jurnal Ekonomika dan Dinamika Sosial Jurnal Ekonomika dan Dinamika Sosial Jurnal Ekonomika dan Dinamika Sosial Literasi dan Inklusi Keuangan dalam Perekonomian Indonesia: Suatu Aplikasi Panel Data. 1, 51–70.
Irham, M., & Rahma, T. I. F. (2020). Analisis Persepsi Dosen Tamu Terhadap Perbankan Syariah Di Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. J-EBIS, 5(1), 64–65.
Ismanto, K. (2018). Literasi Masyarakat dan Dampaknya terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah. Human Falah, 5(1), 14–27.
Kahenni. (2019). Analisis Literasi Perbankan Syariah Pada Tenaga Kependidikan UIN Walisongo semarang. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
Masyhuridan M Zainuddin. (2008). Metedologi Penelitian – Pendekatan Praktis dan Aplikatif. PT Refika Aditama.
Miftahudin. (2020). Pangsa Pasar Keuangan Syariah Naik Jadi 9,03% di April 2020.
Muhammad Ikbal Falevy. (2022). PENGARUH LITERASI KEUANGAN SYARIAH, RELIGIUSITAS DAN PERSEPSI MAHASISWA JABODETABEK TERHADAP KEPUTUSAN MENGGUNAKAN LAYANAN PERBANKAN SYARIAH. Perbankan Syariah, 5.
Nur Ahmadi Bi Rahmani. (2016). Metodologi Penelitian Ekonomi. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Nurhayani. (2022). Hasil Wawancara.
Nursantri Yanti. (2020). Peran Perbankan Syariah Terhadap Kesejahteraan di Indonesia. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 20, No. 1, 83.
Otoritas Jasa Keuangan. (2013). Strategi Nasional Literasi Keuangan Indonesia.
Putra, M. D., Ningsih, G. R., & Amelia, F. (2021). Analisis Minat Masyarakat Menabung Emas pada Unit Pegadaian Syariah Selayo Solok. Al-Bank: Journal of Islamic Banking and Finance, 1(1), 41. https://doi.org/10.31958/ab.v1i1.2709
Sebayang, R. (2018). BI Targetkan Industri Syariah Capai Market Share 20%. CNCN Indonesia.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Bisnis. ALFABETA.
Syahira, S. (2022). Pengaruh Literasi Bank Syariah Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah pada Generasi Z Di Jakarta. 11.