Sosialisasi dan Pendampingan Keputusan Badan Bahasa Kemendikbudristek Tentang Ejaan Bahasa Indonesia Yang Disempurnakan Untuk Pelajar Sekolah Dasar di Kabupaten Karanganyar
DOI:
https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v2i1.675Keywords:
Language, EYD, elementary school, socialization, educationAbstract
Indonesian has a very important role in improving the quality of basic education. In its application, EYD is also adjusted to keep up with the times and technological advances. The socialization of EYD in elementary schools is the initial stage in ensuring that our young generation has a strong foundation in the use of correct and standard language. The research methods used include problem identification, preparation of training materials, training implementation, mentoring and monitoring, and evaluation and stabilization. The results obtained in this socialization include, among others, there are still many errors regarding the writing of geographical names, names of people, capitalization of prepositions, correct capital letters, writing letters, and the use of spaces use of spaces. Also, at the end of the activity, evaluation and stabilization activities were held for all students.
References
Aditya, M., Wardana, W., Febriana, N., Karina, Y. K., Mulyono, S., Aditya, M., Wardana, W., & Karina, Y. K. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pull Out Photo Box Sebagai Upaya Peningkatan Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Pada Sekolah Inklusi Tingkat Dasar. Jurnal Improvement, 9(1), 42–54. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/improvement/article/view/27330
Amelia, D., & Nurmaily, E. (2021). Upaya Peningkatan Kosakata Bahasa Inggris Melalui Storytelling Slide and Sound. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 2(1), 22. https://doi.org/10.33365/jsstcs.v2i1.948
Anjani, H. D., Munirah, & Yusuf, A. B. (2022). Lakon Komedi Televisi “Lapor Pak!” di Trans7 (Kajian Wacana Kritis Model Teun A. Van Dijk). Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 545–560. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.1846
Fauziah, A., Fitriani, E., Sobari, D., & Robandi, B. (2021). Analisis Pemahaman Guru Sekolah Menengah Pertama (SMP) Mengenai Asesmen Kompetensi Minimum (AKM). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1550–1558. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/608
Fitriani, A., Festina, E., Yusach, M., & Ulya, C. (2021). Analisis kesalahan berbahasa tataran ejaan pada majalah “ Mulia ” edisi April 2020. 3(1), 1–9.
Hasibuan, I. A., & Khairani, A. I. (2021). Hegemoni Bahasa Milenealisasi Pada Slogan Demonstrasi: Analisis Wacana Kritis. Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 9–16. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i2.4294
Hudaa, S. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Indonesia Masyarakat dengan Simulasi Tes UKBI. Jurnal Salingka: Majalah Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 16(1), 47–55. http://salingka.kemdikbud.go.id/index.php/SALINGKA/article/view/229/152
Merdiyatna, Y. Y. (2023). Kontribusi Nilai Budaya Cerita Rakyat Kabupaten Ciamis Terhadap Pendidikan Karakter. Judika (Jurnal Pendidikan Unsika), 11(1), 15–28. https://doi.org/10.35706/judika.v11i1.8535
Ningrum, V. (2020). Penggunaan Kata Baku Dan Tidak Baku Di Kalangan Mahasiswa Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Yogyakarta. Jurnal Skripta, 5(2), 22–27. https://doi.org/10.31316/skripta.v5i2.398
Permatasari, N. E., Khasanah, I. M., & Putri, N. A. M. (2019). Kesalahan Berbahasa dalam Majalah Pandawa IAIN Surakarta Edisi 2018 pada Tataran Ejaan dan Sintaksis. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.30872/diglosia.v2i2.pp93-104
Qomariana, Y., Puspani, I. A. M., & Sri Rahayuni, N. K. (2019). Kesalahan Gramatikal Karena Pengaruh Bahasa Ibu dalam Tulisan Mahasiswa Program Studi Sastra Inggris Fakultas Ilmu Budaya Universitas Udayana. Pustaka : Jurnal Ilmu-Ilmu Budaya, 19(2), 112. https://doi.org/10.24843/pjiib.2019.v19.i02.p09
Rosmawati, E. (2021). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Proses. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 5(1), 381–394. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/mude
Salsabila, T. (2020). Kemampuan Berbahasa Anak Usia 6 Tahun dalam Bercerita (Aspek Sintaksis). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 25–32. http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/sbs/article/view/1810
Simatupang, R. R., Rohmadi, M., & Saddhono, K. (2018). Alih Kode dan Campur Kode Tuturan di Lingkungan Pendidikan. Jurnal Lingtera, 5(1), 1–9.
Suhery, S., Putra, T. J., & Jasmalinda, J. (2020). Sosialisasi Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting Dan Google Classroom Pada Guru Di Sdn 17 Mata Air Padang Selatan. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 129–132. https://doi.org/10.47492/jip.v1i3.90
Sumarti, Iing, S., & Eka, S. A. (2018). Lintas Budaya (Interkultural) dalam Pembelajaran Berbicara Bagi Peserta BIPA Darmasiswa di Universitas Lampung. Konferensi Internasional Penataran BIPA (KIPBIPA) XI, 357–370.
Supriyono, S., Wardani, N. E., & Saddhono, K. (2018). Diksi Konotatif Puisi-Puisi Subagio Sastrowardoyo dan Implementasinya dalam Pembelajaran Apresiasi Sastra di SMA. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(1), 104–117. https://ejournal.upgrisba.ac.id/index.php/jurnal-gramatika/article/view/2460/pdf
Thohir, M., Kurjum, M., & Muhid, A. (2020). Design and Discourse of Modern Standard Arabic E-Textbook. Jurnal Litera: Penelitian, Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 19(1), 1–20. https://journal.uny.ac.id/index.php/litera/article/view/28901/pdf
Wahyuddin, W., & Ismayanti, M. (2020). Persepsi Guru Mengenai Guru Ideal. Jurnal Nalar Pendidikan, 8(2), 104. https://doi.org/10.26858/jnp.v8i2.15258
Wardana, M. A. W., Rohmadi, M., & Setiawan, B. (2023). Menyelisik Tindak Tutur Direktif dan Ekspresif pada Serial Kartun Indonesia Trung Tung: Kajian Pragmatik. Lingua : Jurnal Ilmiah, 19(01), 39–57. https://doi.org/10.35962/lingua.v19i01.202
Wardana, M. A. W., Sumarwati, S., & Setiawan, B. (2022). Implications of The Minimum Competency Assessment (AKM) on The Literature Motivation Of Students Of SMP PGRI 2 Wates, Blitar Regency. Kolokium Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 10(2), 92–111. https://doi.org/10.24036/kolokium.v10i2.531