Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dengan Pengintegrasian Nilai-Nilai Kebangsaan Melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Kabupaten Karanganyar
DOI:
https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v2i1.673Keywords:
national values, pancasila students profile, Indonesian language learningAbstract
National values are an important foundation in understanding and loving Indonesia as a homeland. Middle school is a crucial character-building period for students because they begin to form a deep understanding of the values that form the moral and ethical foundation in everyday life. This article aims to explore the crucial role of Indonesian in helping strengthen the student profile of Pancasila and national values in Karanganyar Regency Middle Schools using a sample. This research uses a qualitative descriptive method where the data results are obtained through observation and interviews as primary data and literature study to obtain secondary data. The final results of the research show that the implementation of the Pancasila Student Profile at the Junior High School level in Karanganyar Regency has been implemented and supported by various parties but still requires innovation and certain solutions to run optimally.
References
Anggraini, D., Juniarly, A., Mardhiyah, S. A., & Puspasari, M. (2020). Meningkatkan Kesehatan Mental dengan Membangun Hubungan Kelekatan Antara Orang Tua dan Anak. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Humanity and Medicine, 1(2), 64–75. https://doi.org/10.32539/hummed.v1i2.19
Anjani, H. D., Munirah, & Yusuf, A. B. (2022). Lakon Komedi Televisi “Lapor Pak!” di Trans7 (Kajian Wacana Kritis Model Teun A. Van Dijk). Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 545–560. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.1846
Apriastuti, N. N. A. A., I.W., R., & I.B., P. (2019). Bentuk, Fungsi dan Jenis Tindak Tutur dalam Komunikasi Siswa di Kelas IX Unggulan SMP PGRI 3 Denpasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 8(1), 48–58. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/view/2989/1613
Arifuddin, S. (2019). Makna Simbolik dalam Prosesi Popene’e Suku Lauje di Desa Tomini Utara Kec. Tomini Kab. Parigi Moutong. Bahasa Dan Sastra, 4(1), 53–67.
Citra, Y. (2012). Pelaksanaan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. E-JUPEKhu (JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN KHUSUS), 1(1), 237–249.
Farobi, M. Al, Aminullah, M. A., Mulyanti, T., Maulana, U. I. N., & Ibrahim, M. (2022). Tabu Ungkapan Dalam Budaya Bahasa Jawa Ngapak Banyumasan. Risenologi: Jurnal Sains, Teknologi, Sosial, Pendidikan, Dan Bahasa, 7(2), 77–82. https://ejurnal.kpmunj.org/index.php/risenologi/article/view/310
Ginting, M. A. B. (2022). Integrasi Pendidikan Karakter Pancasila dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar (SENSASEDA), 2(November), 45–51.
Hanipah, R., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2022). Penguatan Karakter Cintah Tanah Air melalui Pemahaman Wawasan Kebangsaan Abad 21. Jurnal Pendidikan Edumaspul, 6(1), 678–683.
Julaiha, S. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran. Dinamika Ilmu, 14(2), 226–239. https://doi.org/10.21093/di.v14i2.15
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5 (2), 138-151.
Komara, E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad 21. SIPATAHOENAN: South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education, 4(1), 17–26.
Ningrum, V. (2020). Penggunaan Kata Baku Dan Tidak Baku Di Kalangan Mahasiswa Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Yogyakarta. Jurnal Skripta, 5(2), 22–27. https://doi.org/10.31316/skripta.v5i2.398
Priyatiningsih, N. (2019). Tingkat Tutur sebagai Sarana Pembentukan Pendidikan Karakter. Kawruh: Journal of Language Education, Literature, and Local Culture, 1(1), 47–63. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/kawruh/article/view/239/239
Rahman, H., Purwanto, W. E., Annisa, Z. N., & Rakhmadiena, N. K. (2022). Representasi Pendidikan Karakter Berbasis Lingkungan pada Cerita Rakyat Papua. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(2), 51. https://doi.org/10.31000/lgrm.v11i2.6622
Rahmawati, M., & Latifah, M. (2020). Gadget Usage, Mother-Child Interaction, and Social-Emotional Development among Preschool Children. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 13(1), 75–86. https://doi.org/10.24156/jikk.2020.13.1.75
Rai, I. B., Sila, I. M., Brata, I. B., & Sutika, I. M. (2022). Membangun Karakter Profil Pelajar Pancasila Berlandaskan Tri Hita Karana dalam Perspektif Kehidupan Global. Mimbar Ilmu, 27(3), 417–425. https://doi.org/10.23887/mi.v27i3.54307
Retno, A. S., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Penguatan Nilai Kebangsaan Pancasila sebagai Pondasi Karakter Bangsa Indonesia dalam Menghadapi Perubahan Zaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9347–9378.
Saddhono, K., Sudarsana, I. K., & Iskandar, A. (2019). Implementation of Indonesian Language the learning Based on Information and Communication Technology in Improving Senior High School Students’ Achievement in Surakarta. Journal of Physics: Conference Series, 1254(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1254/1/012059
Sahroni, D. (2017). Pentingnya pendidikan karakter dalam formal. Kantor Kementerian Agama Kabupaten Batang, 1(1), 115–124.
Sallamah, D., & Anggraeni, D. (2021). Antropocene : Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora Peran dan Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Berkehidupan di Era. Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 1(8), 4–9.
Sanusi, Rohimmat, S., & Munthahanah. (2022). Diseminasi Platform Merdeka Mengajar untuk Guru SMA Negeri 6 Kota Serang. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(2), 1–9. https://doi.org/10.47080/abdikarya.v4i2.2035
Saputra, A. D., Ginting, D. O. B., Pramadhanti, D. F., Muftihah, N., & Saddhono, K. (2023). Indonesian language learning based on ecological intelligence: A case of Bengawan Solo Nature School. Research Journal in Advanced Humanities, 3(1), 29–35. https://royalliteglobal.com/advanced-humanities/article/view/1276
Setyaningrum, R. C., Safira, A. N., Zahroini, A. L., Sydney, A., Pradana, N., Charlita, C. A., Baeti, I. N., Muharromah, N., Arum, P., Damayanti, A., Prasetyowati, R. I., Prassetiyo, R. D., Suryanto, E., & Saddhono, K. (2023). Pengintegrasian Nilai-nilai Kebangsaan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila pada SMP di Surakarta. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 179–195.
Sugiarti, Andalas, E. F., & Bhakti, A. D. P. (2022). Representasi Maskulinitas Laki-laki dalam Cerita Rakyat Nusantara. KEMBARA : Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 8(1), 181–196. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/kembara.v8i1.18245
Wulandari, K. R. (2022). Pelestarian Kebudayaan Suku Tolaki pada di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 1349–1358. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/8616