Pengaruh Gadget Pada Anak di SD Negeri Ema

Authors

  • Ronald Darlly Hukubun Universitas Pattimura, Ambon
  • Laury Marcia Chara Huwae Universitas Pattimura, Ambon
  • Stefanno M. A. Rijoly Universitas Pattimura, Ambon
  • Marcia Lainsamputty Universitas Pattimura, Ambon
  • Zusye Latuihamallo Universitas Pattimura, Ambon
  • Ruben Mesasnuat Universitas Pattimura, Ambon

DOI:

https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v2i1.659

Keywords:

Gadget, Influence, Children

Abstract

The development of media and technology is a challenge for children's development. There are many negative impacts, namely that it can disrupt health and can interfere with development children, prone to crime, can affect children's behavior, difficulty concentrating to the real world, disruption of brain function in children, and can become dependent on gadgets. The role of parents is very important to supervise, control and pay attention all children's activities to see better child development. The method used is the method of counseling about the influence of gadgets on children. The result of this outreach activity is to increase students' understanding of the negative and positive influences of excessive use of gadgets.

References

Al-Ayouby, M. H. (2017). Dampak penggunaan gadget pada anak usia dini .Studi di PAUD dan TK. Handayani Bandar Lampung. Lampung: Universitas Lampung.

Amri, M. I. U. dkk.(2020). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Anak Sekolah Dasar pada Situasi Pandemi Covid-19.Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2 (2), 14- 23.

Ariston, Yummi.,& Frahasini. (2018). Dampak Penggunaan Gadget Bagi Perkembangan Sosial Anak Sekolah Dasar. Jurnal of Educational Review and Research, 1(2), 86-91.

Chusna, P., A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315– 330.

Hidayat, Fahrul. dkk. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Kepribadian Anak Sekolah Dasar.

Holilullah, T. L.,& Nurmalisa,Y.(2019). Pengaruh Penggunaan Gadget, http://Users/windows/Downloads/4220-8152-1-PB.pdf

Hukubun, R. D., Ratuluhain, E. S., Mainake, N., Kubais, F., Rumonin, S. S., Kainama, D. (2022). Mading Sebagai Minat Baca Siswa Untuk Mengenal Integrasi Nasional Dalam Bingkai Bhineka Tunggal Ika. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1 (4), 119–126. https://doi.org/10.55606/jpkm.v1i4.65

Huwae, L. M. Ch., Salamor, S., Bandu, S. J. A., Silaratubun, K., Mainake, H. A., Hukubun, R. D. (2022). Sosialisasi Bahaya Penggunaan Narkoba Bagi Generasi Milenial Di SMP Negeri 11 Ambon. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1 (4), 111–118. https://doi.org/10.55606/jpkm.v1i4.64

Kurniawan, A. R. dkk.(2019). Kebijakan Sekolah Dalam Penggunaan Gadget di Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(1), 72-81.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-11.

Suherman. (2012). Buku Saku Perkembangan Anak. Jakarta: EGC.

Downloads

Published

2023-12-13

How to Cite

Ronald Darlly Hukubun, Laury Marcia Chara Huwae, Stefanno M. A. Rijoly, Marcia Lainsamputty, Zusye Latuihamallo, & Ruben Mesasnuat. (2023). Pengaruh Gadget Pada Anak di SD Negeri Ema. ALKHIDMAH: Jurnal Pengabdian Dan Kemitraan Masyarakat, 2(1), 18–25. https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v2i1.659