Pelatihan Bahasa Arab: Mufrodat Al-‘Adad 1-10 dengan Metode Pembelajaran Interaktif pada Anak-Anak di Majelis Darul Anwar Kampung Sukajaga Cihanjawar Purwakarta

Authors

  • Limah Nurlatipah Sekolah Tinggi Agama Islam Dr Khez. Muttaqien Maracang Purwakarta
  • Rohendi Rohendi Sekolah Tinggi Agama Islam Dr Khez. Muttaqien Maracang Purwakarta
  • Taufik Luthfi Sekolah Tinggi Agama Islam Dr Khez. Muttaqien Maracang Purwakarta
  • Riyan Haqi Khoerul Anwar STAI Al Badar Cipulus Purwakarta

DOI:

https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v3i2.1253

Keywords:

Arabic language training, Mufrodat al-‘adad, Interactive learning method

Abstract

The The Arabic language training on mufrodat al-‘adad (numbers 1-10) at Majelis Darul Anwar, Kampung Sukajaga, Cihanjawar utilized an interactive learning method, including singing and educational games, to enhance children's understanding. Using the Participatory Action Research (PAR) method, the training followed stages of observation, licensing, socialization, implementation, and evaluation. The results indicate that this approach effectively helps children recognize numbers 1-10 in Arabic more easily and enjoyably. The main challenge was the differences in children's educational backgrounds, requiring varied learning media and continuous training. It is recommended to expand the material scope and establish collaboration with local educational institutions to support program sustainability.

References

Diana, D., & Rosyadi, A. R. (2022). Metode interaktif untuk meningkatkan motivasi belajar bahasa Arab. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(3), 421. https://doi.org/10.32832/tawazun.v15i3.7101

Fitria Aprilia, N., Hafiza, H., Sholihah, M., & Artikel, R. (n.d.). Metode Pembelajaran Bahasa Arab untuk Anak Usia Dini Berbasis Fun-Based Learning INFO ARTIKEL ABSTRAK.

Izomi, Ms., & Muhammadiyah Mataram, U. (n.d.). El-Khidmat; Jurnal Pengabdian Masyarakat PENDAMPINGAN DALAM PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA SEKOLAH MITRA DI KOTA MATARAM NUSA TENGGARA BARAT (Vol. 1, Issue 1).

LATIFAH Keguruan Bahasa Arab, D. (n.d.). TEORI BELAJAR DAN PENERAPANNYA DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB.

Maulida, S., & Julian, H. (n.d.). PEMBINAAN BAHASA ARAB PADA SISWA MA’HAD QIBLAH SELANGOR-MALAYSIA. In Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 3, Issue Juni).

Penulis, N., & Rojana, E. (n.d.). Pengabdian Kepada Masyarakat Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Media Gambar Pada Anak Usia Dini di KB Cahaya Ibu Kota Pariaman Corresponding Author. https://jurnalpengabdianmasyarakatbangsa.com/index.php/jpmba/index

Rizal, D., Stai, M. E., Muttaqien, I., Siti, N., & Stai, E. (2023). Efektivitas "Metode Tebak Kata " Untuk Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ilmiah Research Student (JIRS), 1(2).

Roziqin, A., Ni’mah, I. K., & Amelina, R. (2023). Penyuluhan Pendampingan MULA (Muhibbul Lughoh Al-Arabiyah) pada Mahasiswa IAI Nusantara Ash-Shiddiqiyah Lempuing Jaya, OKI. Nawadeepa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 9–16. https://doi.org/10.58835/nawadeepa.v2i1.150

Urfany, N., Afifah, A., & Nuryani, N. (2020). Teori Konstruktivistivisme dalam Pembelajaran. In Jurnal Pendidikan dan Dakwah (Vol. 2, Issue 1). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa

Downloads

Published

2025-02-19

How to Cite

Limah Nurlatipah, Rohendi Rohendi, Taufik Luthfi, & Riyan Haqi Khoerul Anwar. (2025). Pelatihan Bahasa Arab: Mufrodat Al-‘Adad 1-10 dengan Metode Pembelajaran Interaktif pada Anak-Anak di Majelis Darul Anwar Kampung Sukajaga Cihanjawar Purwakarta. ALKHIDMAH: Jurnal Pengabdian Dan Kemitraan Masyarakat, 3(2), 27–36. https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v3i2.1253