Peran Mahasiswa KKN UMP dalam Mendorong Pembelajaran Kreatif di SD Negeri 4 Majakerta, Pemalang

Authors

  • Vina Rachmawati Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Nur Rafif Sakti Pratama Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Rizal Maryanto Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Nabila Sasi Kirani Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Dwi Astuti Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Salsabila Anindya Putri Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Catherine Putri Wulandari Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Trisnadi Kholiq Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Zahra Hafid Kirana Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v2i4.1077

Keywords:

Creative Learning, KKN, Education, Majakerta Village, Pemalang

Abstract

KKN (Real Work Lecture) activities are activities that every 7th semester student must participate in in KKN (Real Work Lecture) activities. Several students from the Muhammadiyah University of Purwokerto carried out KKN (Real Work Lecture) activities in Majakerta Village, Watukumpul District, Pemalang Regency in July – August 2024. The students who carried out KKN (Real Work Lecture) in Majakerta Village were 3 students and 6 female students. These students come from 7 faculties and 9 study programs. The way or method of implementing the activities is based on field surveys carried out by KKN participants during several visits to observe the conditions of the country where they live for a month. Then the KKN participants socialize with the local community to introduce themselves and provide information on the location of the participants with the aim of helping the local community and helping find solutions to existing problems. Several educational institutions in Majakerta Village are the destination for KKN student work programs. All KKN students play a role in implementing rural education through creative learning that is more interactive and innovative.

References

Amin, M. S., Maryono, M., & Fuadi, S. I. (2023). Penerapan kegiatan ekstrakurikuler pramuka dalam pembentukan karakter siswa di MTs Almahfudz Sapuran Wonosobo. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(3), 49–57.

Balik, M. F., Ali, R., & Kpalet, P. (2024). Pengaruh kegiatan pramuka terhadap pembentukan karakter siswa di SMAS St. Petrus Kewapante. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Filsafat, 2(1), 324–330.

Blegur, J. (2020). Soft skills untuk prestasi belajar: Disiplin, percaya diri, konsep diri, akademik, penetapan tujuan, tanggung jawab, komitmen, kontrol diri. Scopindo Media Pustaka.

Candrarini, B., & Mulyono, R. (2024). Manajemen strategi pada kurikulum pendidikan sebagai bidang garap manajemen pendidikan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 27–40.

Fadil, K., Amran, A., & Alfaien, N. I. (2023). Peningkatan kualitas pendidikan dasar melalui implementasi kurikulum merdeka belajar dalam mewujudkan sustainable development goals. Attadib: Journal of Elementary Education, 7(2).

Hasugian, A. H., Pratiwi, A. D., Manurung, A. D., Saragih, H. P. E., & Rahmawati, R. (2023). Peran mahasiswa KKN dalam bidang pendidikan di Desa Bahjoga Utara. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 10(2), 60–69.

Husnaini, M., Sarmiati, E., & Harimurti, S. M. (2024). Pembelajaran sosial emosional: Tinjauan filsafat humanisme terhadap kebahagiaan dalam pembelajaran. Journal of Education Research, 5(2), 1026–1036.

Masduki, H., Pd, M., Abdurohim, S., & Permana, A. (2021). Mengasah jiwa kepemimpinan: Peran organisasi kemahasiswaan. Penerbit Adab.

Nasional, I. D. P. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.

Nasution, N. A., Rambe, I. S., Ginting, D. A. B., Surbakti, N. V. B., & Siregar, F. S. (2024). Peranan pramuka terhadap pembentukan karakter peserta didik. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(3), 115–120.

Negara, T. N., Nurul‘Izza, F., Camelia, F., Ridwan, H. K. G., & Alfiyah, S. (2024). Peran mahasiswa KKN UIN Sunan Gunung Djati Bandung dalam peningkatan pembelajaran di Madrasah Al-Barokah Lebaksaat. Proceedings UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 4(6), 158–166.

Nurmalia, L. (2023). Bahasa dan sastra di sekolah dasar. Uwais Inspirasi Indonesia.

Paranita, S. (2022). Internalisasi nilai-nilai Pancasila bagi generasi Z dalam mewujudkan good citizenship di perguruan tinggi Islam. Civics Education and Social Science Journal (CESSJ), 4(1), 35–46.

Republik Indonesia. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi.

Rintyarna, B. S., Hidayat, C. T., Nursyamsiyah, S., & Jalil, A. (2021). Buku pedoman kuliah kerja nyata: (KKN tematik COVID-19) Universitas Muhammadiyah Jember. UM Jember Press.

Setyowati, V. A. W. (2023). Pemanfaatan lingkungan untuk pembelajaran menulis puisi anak berorientasi karakter dengan menggunakan multisensori siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 1(3), 255–266.

Sinaga, N. T., Verentia, C. L., Sitanggang, B. A., Siahaan, I. N., & Manurung, A. A. (2024). Digital dharma: Transformasi digitalisasi pendidikan di SMA Swasta Dharma Karya Beringin Deli Serdang melalui peningkatan pembelajaran digital dan pengembangan non-akademik siswa. Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia, 5(2), 418–425.

Subhan, S., & Afiyah, I. (2024). Speaking harmony: Teacher-santri communication style for moral value optimization at MA Ribhul Ulum Demak. Maktabah Reviews, 1(01), 43–72.

Yandi, A., Putri, A. N. K., & Putri, Y. S. K. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar peserta didik (literature review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24.

Published

2024-10-15

How to Cite

Vina Rachmawati, Nur Rafif Sakti Pratama, Rizal Maryanto, Nabila Sasi Kirani, Dwi Astuti, Salsabila Anindya Putri, … Zahra Hafid Kirana. (2024). Peran Mahasiswa KKN UMP dalam Mendorong Pembelajaran Kreatif di SD Negeri 4 Majakerta, Pemalang. ALKHIDMAH: Jurnal Pengabdian Dan Kemitraan Masyarakat, 2(4), 101–109. https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v2i4.1077