Pengabdian Kepada Masyarakat : Peningkatan Pemahaman Nilai Islam di TPQ Nurul Hikmah melalui Lomba Cerdas

Authors

  • Muhammad Saiful Hidayat Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Alisa Chusuma Dewi Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Shifa Divanti Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Atika Rohmah Universitas Islam Negeri Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v2i4.1074

Keywords:

Community Service, Understanding, Islamic Values, Intelligence and Observance

Abstract

This community service is designed to complement and enrich religious learning at TPQ Nurul Hikmah. The purpose of implementing this community service is to help female students at the Nurul Hikmah Al-Qur'an Education Park (TPQ) better understand and assimilate Islamic beliefs. This activity aims to assess students' understanding of Islamic teachings while fostering a competitive and enjoyable learning environment through the LCC competition. This service has a significant role because it can answer problems that occur related to the lack of understanding of Islamic values ​​among TPQ participants. The competition material is specifically designed to discuss various Islamic concepts that focus on the five daily prayers and emulating the characteristics of the Prophet Muhammad SAW. The results of the activity showed an increase in interest in reading the Qur'an and hadith as well as a growing understanding of the importance of living according to Islamic principles. This service resulted in positive values ​​in female students who were more enthusiastic in understanding Islamic values ​​due to the methods used in delivering the material.

References

Aktifa, A. F., Dianita, E., Darmayanti, S., Akhadah, S. F. L., Sania, Z., & Fatimah, S. (2023). Pengabdian kepada masyarakat melalui kegiatan pendampingan TPQ di Dusun Krajan Desa Sumberngepoh. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 15–24.

Al Anshory, A. M., & Salis, R. (2024). Pelatihan seni kaligrafi sebagai sarana pengenalan budaya Islam bagi generasi muda. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 8(1), 53. https://doi.org/10.30595/jppm.v8i1.12846

Al Farisi, M. S., Herawati, E., Humaedi, & Yundira, V. (2022). Pelatihan kepemimpinan Islami bagi organisasi siswa SMK Bina Mandiri Multimedia Cileungsi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Madani (JPMM), 2(1), 40–46. https://doi.org/10.51805/jpmm.v2i1.51

Aswar, A., & Rosmita, R. (2020). Festival anak saleh di Desa Leang-leang Kabupaten Maros. WAHATUL MUJTAMA’: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 54–66. https://doi.org/10.36701/wahatul.v1i1.137

Awwalliyah, I. N., Hafikhi, A. I., Ahsanuddin, M., Holidi, I., & Safitri, H. I. (2023). Pemberdayaan dan pendampingan Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ) Nurul Huda dalam pembelajaran ibadah amaliah di Kelurahan Gading Kasri Klojen Kota Malang. PRAXIS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 70–75. https://doi.org/10.47776/praxis.v2i2.772

H. N., Sari, F. F., Sari, M. P., Ummah, P. C., Mudahria, Y., Delia, L., Novianto, N. R., Vin, R., Wibowo, R. A., & Yusnelma, E. A. (2021). Pengabdian kepada masyarakat mengenai peran kuliah kerja nyata (KKN) berbasis masjid di Masjid Hidayatullah Desa Kembang Seri. Jurnal Edudikara, 2(2), 3–5.

Hendri, J., Anggraini, R., Lola, O., Wijaya, V. A., Wistira, F., Lestari, V., Madani, L., Batubara, F. D., Sulistiono, A., Osaren, V. N., & Sinta. (2024). Implementasi program berbasis keislaman dalam pemberdayaan masyarakat dan pengembangan pendidikan anak di Mushola Al-Mannar, Desa Talang Tinggi. Menyala Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 62–75.

Hidayah, Y., Suyitno, S., & Retnasari, L. (2019). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Qur'an (TPA) sebagai pusat pendidikan karakter religus. Loyalitas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 146-153.

Kartika, I., Setiawati, Y. H., Saepudin, S., Sunasa, A. A., & Susanti, N. D. (2023). Implementasi metode pembelajaran mind mapping pada mata pelajaran sejarah kebudayaan Islam di Madrasah Ibtidaiyah Ruhul Islam Jakarta Selatan. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1044–1052. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v3i3.4983

Khasanah, U., Safitri, S. D., Aulia, S. K., Pratama, A. C., Fikri, M. I., Gunawan, F., Muyassaroh, F., Kusumawardani, A. R., & Sahnan, A. (2023). Pemberdayaan masyarakat melalui festival anak sholeh dalam upaya pendidikan karakter anak. Prosiding Kampelmas, 2(1), 55–69.

Nasution, A. S., & Nurdailah. (2018). Membangkitkan minat belajar siswa melalui lomba cerdas cermat. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian, 10–13.

Prasetya, A. J., Laksono, Y. T., & Hidayat, W. (2020). Pengabdian kepada masyarakat (PKM) pengembangan marketing website dan desain kemasan pada UKM Bumi Cipta Sejahtera Surabaya. JPM17: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(01), 92–98. https://doi.org/10.30996/jpm17.v5i01.3254

Saparudin, R., Maharani, M., Christina, Y., Sembiring, B. R., & Imelda, R. (2024). Potensi ketahanan pangan sebagai perekonomian Desa Sababilah dalam mendukung ketersediaan pangan Kabupaten Barito Selatan. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 3, 34–41.

Setyawan, M. A. (2019). Penanaman nilai moral anak di lingkungan lokalisasi: Studi kasus TPQ Ar-Rahman Kalibanteng Kulon Kota Semarang. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 165–188. https://doi.org/10.14421/jpai.2019.162-03

Shofiyani, A., Aisa, A., Nisa’, K., Lubab, M. A. I., Khotimah, K., & Hajiroh, Y. N. (2023). Meningkatkan kekreatifan dan membangkitkan minat belajar peserta didik dengan lomba cerdas cermat di Desa Sidomulyo. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 15–19. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v4i1.3155

Yusra, J. (2022). Romantisme mahasiswa KKN: Pengabdian dan asimilasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 113–124.

Published

2024-10-15

How to Cite

Muhammad Saiful Hidayat, Alisa Chusuma Dewi, Shifa Divanti, & Atika Rohmah. (2024). Pengabdian Kepada Masyarakat : Peningkatan Pemahaman Nilai Islam di TPQ Nurul Hikmah melalui Lomba Cerdas. ALKHIDMAH: Jurnal Pengabdian Dan Kemitraan Masyarakat, 2(4), 69–80. https://doi.org/10.59246/alkhidmah.v2i4.1074