Membangun Kualitas Pendidikan Melalui Kemampuan Literasi Dan Numerisasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka

Authors

  • Dilla Nurfadillah Universitas Siliwangi
  • Firyal Nasywa Aufa Universitas Siliwangi
  • Ichsan Fauzi Rachman Universitas Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.876

Keywords:

Literacy, Numeracy, Merdeka Curriculum

Abstract

Education has become crucial in facing global challenges. By implementing the Merdeka Curriculum, it is hoped that students can develop their interests and talents to become excellent and creative successors of the nation. The purpose of writing this article is to provide an example of efforts in implementing the Merdeka Curriculum by enhancing students' literacy and numeracy skills. Using the literature review method, the author gathers several references from various relevant sources, resulting in efforts that can be used by: applying high-quality basic concepts, applying the basic concepts of the Sustainable Development Goals (SDGs), implementing the Merdeka Curriculum, and applying literacy skills. The aim is to explore how literacy and numeracy skills can be improved through the implementation of the Merdeka Curriculum.

References

Anggraini, D. L., Yulianti, M., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran guru dalam mengembangkan kurikulum merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 1(3), 290-298.

Bjorklund, D. F. (2022). Children's thinking: Cognitive development and individual differences. Sage publications.

Christiana, E. (2013). Pendidikan yang Memanusiakan Manusia. Humaniora, 4(1), 398-410.

Fadhilah, M. F., Alkindi, D., & Muhid, A. (2021). Cyber Counseling sebagai metode meningkatkan layanan Bimbingan dan Konseling di sekolah: Literature Review. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 11(1), 86-94.

Fathurrahman, A., Sumardi, S., Yusuf, A. E., & Harijanto, S. (2019). Peningkatan Efektivitas Pembelajaran Melalui Peningkatan Kompetensi Pedagogik Dan Teamwork. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 843-850.

Jannah, F., Irtifa'Fathuddin, T., & Zahra, P. F. A. (2022). Problematika penerapan kurikulum merdeka belajar 2022. Al Yazidiy: Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 4(2), 55-65.

Lind, A. (2008). Literacy for all: Making a difference. Unesco.

Organisasi untuk Kerja Sama dan Pembangunan Ekonomi. (2013). Outlook keterampilan OECD 2013: Hasil pertama dari survei keterampilan orang dewasa . Paris: Penerbitan OECD.

Putra, A., & Afrilia, K. (2020). Systematic literature review: penggunaan kahoot pada pembelajaran matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 4(2), 110-122.

Rizky, M., & Sugiarti, Y. (2022). Pengunaan metode scrum dalam pengembangan perangkat lunak: Literature review. Journal of Computer Science and Engineering (JCSE), 3(1), 41-48.

Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya peningkatan pendidikan berkualitas di Indonesia: Analisis pencapaian sustainable development goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 7096-7106.

Salminawati, S. (2011). Filsafat pendidikan islam: Membangun konsep pendidikan yang islami.

Saracho, AKTIF (2019). Penelitian, kebijakan, dan praktik literasi anak usia dini. Dalam Penelitian Literasi dan Perkembangan Bahasa Anak Kecil (hlm. 7-23). Routledge.

Published

2024-05-29

How to Cite

Dilla Nurfadillah, Firyal Nasywa Aufa, & Ichsan Fauzi Rachman. (2024). Membangun Kualitas Pendidikan Melalui Kemampuan Literasi Dan Numerisasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 128–140. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i3.876