Penerapan Model Pembelajaran Team Assisted Individualization Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Terpadu Kelas VI MIS Juhari Imi

Authors

  • Marwiyah Marwiyah Universitas Katolik Santo Thomas
  • Regina Fredika Sipayung Universitas Katolik Santa Thomas

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i2.803

Keywords:

Learning Outcomes, Team Assisted Individualisation

Abstract

This class action research intends to improve student learning outcomes with the Team Assisted Individualisation learning model in class VI MIS Juhari Ilmi with a qualitative and quantitative approach. The results showed an increase in the first cycle lesson plan with an average of 84.72% good achievement, increasing in cycle II to 94.44% very good achievement. The implementation of learning in the teacher aspect of cycle I obtained an average of 84.09% good achievement and cycle II was 95.45% very good achievement, while the implementation of learning in the student aspect obtained an average of 81.81% good achievement and in cycle II obtained an average of 95.45% very good achievement. Student learning outcomes in cycle I obtained an average score of 77.38 sufficient achievements and increased in cycle II to 87.49 good achievements. So it can be concluded that the Team Assisted Individualization learning model can improve student learning outcomes in integrated thematic learning.

 

 

References

Anisah, A., Sumarmi, S., & Astina, I. K. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dipadu Dengan Team Assisted Individualization untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(2), 159-164.

Armidi, N. L. S. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Team Assisted Individualization untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(3).

Cahyaningsih, U. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TAI (team assisted individualization) untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(1).

Emzir. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Merdekawati, A., & Silviana, D. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran TAI (Team Assisted Individualization) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa STKIP Bima. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 4(1), 41-45.

Mertayasa, I. W. (2021). Aplikasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dengan Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Journal of Education Action Research, 5(3), 301-308.

Nurhayati, U. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Model Team Assisted Individualization untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII-B SMP Negeri 2 Ngimbang Tahun Pelajaran 2019/2020. Reforma: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 76-86.

Susanti, W., & Jatmiko, B. (2016). Implementasi model pembelajaran kooperatif tipe TAI (team assisted individualization) untuk meningkatkan hasil belajar fisika siswa SMA pada materi elastisitas. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), 6(1), 26-33.

Sutiari, N. L. (2019). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TAI (Team Assisted Individualization) untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar pada mata pelajaran tata graha. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 32-40.

Yusuf, A. Muri. 2013. Metode Penelitian (Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan). Jakarta: Prenada Media Group.

Downloads

Published

2024-02-08

How to Cite

Marwiyah Marwiyah, & Regina Fredika Sipayung. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Team Assisted Individualization Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Terpadu Kelas VI MIS Juhari Imi. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(2), 187–193. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i2.803