Manajemen Pendidikan Agama Islam Berbasis Pembelajaran Kreatif di Era Teknologi Digital

Authors

  • Visco Dhiya Salabila STAI Brebes

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i2.757

Keywords:

digital technologi, islamic education, education management

Abstract

the integration of digital technology in Islamic education has been a significant topic of interest. This research explores the impact of technology integration in the management of Islamic education based on creative learning in the digital era. The findings highlight significant benefits in enhancing access to diverse religious content, student interactivity, and the dynamics of interaction between teachers and students. However, challenges such as access disparities, insufficient training for educators, and data privacy issues are focal points of this research. From these findings, several recommendations are provided, emphasizing the importance of educator training, uniform technological infrastructure investment, formulation of supportive policies, and cross-sector collaboration to enhance technology utilization in the context of Islamic education. It is hoped that implementing these suggestions will support the development of a more inclusive and responsive Islamic education in the digital era.

References

Adiyono, A., Julaiha, J., & Jumrah, S. (2023). Perubahan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Madrasah Aliyah Negeri Insan Cendikia Paser. IQRO: Journal of Islamic Education, 6(1), 33-60.

Almasri, M. N. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia: Imlementasi Dalam Pendidikan Islam. Kutubkhanah, 19(2), 133-151.

Arwitaningsih, R. P., Dewi, B. F., Rahmawati, E. M., & Khuriyah, K. (2023). Konsep dan Implementasi Kurikulum Merdeka pada Ranah Rumpun Mata Pelajaran Pendidikan Islam di Sekolah Dasar Islam Terpadu Al Hadi Mojolaban Sukoharjo. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(2), 450-468.

Faisal, M. (2020, April). Manajemen pendidikan moderasi beragama di era digital. In ICRHD: Journal of Internantional Conference on Religion, Humanity and Development (Vol. 1, No. 1, pp. 195-202).

Fauziah, S. U., & Nugraha, M. S. (2023). Penerapan Teori Belajar Sibernetik dalam Upaya Meningkatkan Kreativitas Siswa di SD IT Assajidin Kab. Sukabumi. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(4), 143-165.

Globalisasi, P. D. P. P. E., & Irawan, I. Anugrah, A., & Amrullah, AMK (2022). Tipologi Manajemen Tradisional dan Modern dan Klasifikasinya dalam Manajemen Pendidikan Islam. Journal of Islamic Education: The Teacher of Civilization, 3 (1). Arifiah, DA (2021). Solusi Terhadap Problematika Pendidikan Dalam. Tahta Media Group, 3, 91.

Habibah, M. (2022). Pengembangan Kompetensi Digital Guru Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar Dalam Kerangka Kurikulum Merdeka. Sittah: Journal of Primary Education, 3(1), 76-89.

Huda, M. N., Duwila, M., & Rohmadi, R. (2023). Menantang Disintegrasi Moral di Era Revolusi Industri 4.0: Peran Revolusioner Pondok Pesantren. Journal of Islamic Education, 9(1), 1-13.

Ikmal, H., & Sukaeni, W. (2021). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multiple Intelligences Di SMAN 1 Kedungpring Lamongan. Kuttab: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 5(1), 34-47.

Inayah, Y., & Sya, M. F. (2022). Kreatifitas Berfikir Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 1(3), 339-345.

Jamin, H. (2018). Upaya meningkatkan kompetensi profesional guru. At-Ta'dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 19-36.

Kuntoro, A. T. (2019). Manajemen mutu pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan, 7(1), 84-97.

Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 205-222.

Manan, A. (2023). Pendidikan Islam dan Perkembangan Teknologi: Menggagas Harmoni dalam Era Digital. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 56-73.

Mardhiyana, D., & Sejati, E. O. W. (2016, February). Mengembangkan kemampuan berpikir kreatif dan rasa ingin tahu melalui model pembelajaran berbasis masalah. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 672-688).

Mawardi, A. (2023). Edukasi pendidikan agama islam dalam pemanfaatan sumber-sumber elektronik pada siswa madrasah ibtidaiyah. Journal on Education, 6(1), 8566-8576.

Musyafak, M., & Subhi, M. R. I. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan di Era Revolusi Industri 5.0. Asian Journal of Islamic Studies and Da'wah, 1(2), 373-398.

Nasir, M., Mahmudinata, A. A., Ulya, M., & Firdaus, F. A. (2023). Strategi Pemberdayaan Sekolah sebagai Upaya Peningkatan Manajemen Pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 799-816.

Nasution, S. M., & Rosyada, D. (2022). Pembelajaran PAI Di Sekolah Dan Madrasah: Antara Cita Dan Realita. Journal of Islamic Education Studies, 1(1), 55-63.

Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja di Era Disrupsi Dalam Mengatasi Krisis Moral. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 63-74.

Priatna, T. (2018). Inovasi pembelajaran PAI di sekolah pada era disruptive innovation. Jurnal Tatsqif, 16(1), 16-41.

Purnamasari, A. (2023). Analisis Kritis Terhadap Paradigma Pengajaran Akidah dan Akhlak Dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam Menuju Pembaruan dan Peningkatan Efektivitas Pembelajaran. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(5), 22-31.

Putro, A. N. S., Wajdi, M., Siyono, S., Perdana, A. N. C., Saptono, S., Fallo, D. Y. A., ... & Setiyatna, H. S. (2023). Revolusi Belajar di Era Digital. Penerbit PT Kodogu Trainer Indonesia.

Rahman, E. Y., Kaseger, M. R., & Mewengkang, R. (2023). Manajemen pendidikan. Mafy Media Literasi Indonesia.

Sabri, A. (2020). Pendidikan Islam Menyongsong Era Industri 4.0. Deepublish.

Soegoto, I. H. E. S. (2017). Tren kepemimpinan kewirausahaan dan manajemen inovatif di era bisnis modern. Penerbit Andi.

Sulistyo, A. (2021). Urgensi Dan Strategi Penguatan Literasi Media Dan Digital Dalam Pembelajaran Agama Islam. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2 Desember), 129-139.

Tingkat perubahan yang cepat dalam dunia teknologi digital telah memengaruhi setiap aspek kehidupan, termasuk pendidikan. Dalam konteks pendidikan agama Islam, adopsi teknologi digital menjadi kunci untuk menjembatani pemahaman agama dengan realitas kehidupan modern.

Wuryandani, W. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah dalam Rangka Pembentukan Manusia yang Berkualitas. Jurnal Majelis, 7, 106-128.

Zazin, N., & Zaim, M. (2020, September). Media Pembelajaran Agama Islam Berbasis Media Sosial Pada Generasi-Z. In Proceeding Antasari International Conference (Vol. 1, No. 1).

Downloads

Published

2024-01-11

How to Cite

Visco Dhiya Salabila. (2024). Manajemen Pendidikan Agama Islam Berbasis Pembelajaran Kreatif di Era Teknologi Digital. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(2), 48–61. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i2.757