Faktor Penyebab Rendahnya Kedisiplinan Siswa di Sekolah SMAN 2 Tilatang Kamang
DOI:
https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i2.754Keywords:
Student Discipline, Factor, SchoolAbstract
Discipline is a condition where individuals obey and implement rules, regulations, laws and regulations relating to self-discipline without any assistance from certain parties. However, many students today do not obey the rules taught at school and do so politely. Based on current phenomena, researchers are interested in knowing the factors that cause the decline in student discipline at SMAN 2 Tilatang Kamang. The method used in this research is a qualitative descriptive method. In terms of obeying school regulations, students are expected to understand which disciplines need to be obeyed. In addition, the guidance given to them is not always followed by students. Because friends break these rules, other students will have a bad impact. Thus, SMAN 2 Tilatang Kamang is still classified as having a rather low level of discipline. This is shown by the number of students who disrupt routines such as coming late to school. Even though schools have provided training to students regarding discipline, students' self-awareness is very important.
References
Adhi, K. A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Semarang: Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).
Aditya Kristian, A. N. (2022). Penerapan Sistem Poin Pelanggaran Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di SMA Negeri 5 Tana Toraja. PINISI JOURNAL OF EDUCATION, 5.
ADJII, K. (2019). Instrumen Penilaian Kedisiplinan Siswa Sekolah Menegah Kejuruan. Arisen: Assessment, 1.1: 1-10.
Ahmad Pujo , S. (2019). Faktor Kedisiplinan Belajar Pada Siswa Kelas X. Jurnal Mimbar Ilmu Vol 24, No, 2, hlm 234.
Akbar Kurniawan, Andi Agustang. (2021). Faktor Penghambat Tingkat Kedisiplinan Siswa di SMAN 1 Bantaeng. Pinisi Journal Of Sociology Education Review; Vol. 1; No. 3, 120-126.
Al Azizi, N. Q. (2018). Kegiatan ekstrakurikuler kepramukaan terhadap pendidikan karakter kedisiplinan. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12(2), 40-50.
Ali, A., Wahidin, U., & Maulida, A. . (2022). Upaya Guru Akidah Akhlak Dalam Mengatasi Kenakalan Siswa Madrsah Aliyah Swasta. Cendikia Muda Islam : Jurnal Ilmiah, 2(2), 371-384.
Aslamiyah, S. S. (2020). Implementasi Tata Tertib Sekolah Dalam Penanaman Budaya Disiplin Siswa. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 3(2), 183–194.
Derta, S. (2020). Desain Sistem Informasi Kedisiplinan Siswa di Sekolah Menengah Kejuruaan Negri 1 Bukittinggi. Jurnal Jaringan Sistem Informasi Robotik (JSR) Vol . 4 No. 2 , 34-48.
Dhita, P. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. Jurnal Lontar Vol. 6 No 1., 150.
Dwi, A. K, Astalini, A, & Nugroho, H. P. . (2019). Analisis korelasi sikap siswa dan disiplin siswa terhadap IPA pada Siswa SMP Provinsi Jambi. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan, 5(2).
Kurniawan, Agustang. (2021). Budaya tertib siswa di sekolah. CV Jejak (Jejak Publisher), 121.
Manshur, A. (2019). STRATEGI PENGEMBANGAN KEDISIPLINAN SISWA . Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 16-17.
Nahrowi, F., Maulida, A., & Ginanjar, M. H. (2018). Upaya Meningkatkan Kedisplinan Peserta Didik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Melalui Kegiatan Tadarus Al-Qur’an di SDN Kotabatu 08 Tahun Ajaran 2017-2018 Kecamatan Ciomas Bogor. Prosa PAI : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam,, 1(1B), 192-207.
Nila Sari, Januar, Anizar. (2023). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak Sebagai Upaya Mendidik Kedisiplinan Siswa. EDUCATIVO: JURNAL PENDIDIKAN Vol.2–No.1, 78-88.
Siti Rahmah Tursina, A. R. (2020). Efektifitas Layanan Konseling Kelompok Menggunakan Pendekatan Behavioral Untuk Mengatasi Kedisiplinan Santri Asrama Putri Di Mti Candung. Batusangkar International Conference, V, 331-346.
Sugiarto, T. S. (2019). Faktor Kedisiplinan Belajar Pada Siswa. Jurnal Mimbar Ilmu, 234.
Syafrin, Y. K. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), , 72–77.
Ulfa Rohmatun Nafiah, D. (2021). Pengaruh Sikap Siswa pada Tata Tertib Terhadap Disiplin Sekolah di SMK Pembangunan Bukittinggi. Ranah Research : Journal of Multidicsiplinary esearch and Development Volume 4, Issue 1, .
Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (n.d.).
Wardhani, Mahasti Windha. (2018). Faktor-faktor Penyebab Rendahnya Kedisiplinan Siswa SDN Kepek Pengasih Kulon Progo Yogyakarta. BASIC EDUCATION, 7.19: 1-877-1.886.
Zikra Azhura Aulia, I. S. (2022 ). KEDISIPLINAN SISWA DALAM BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA MASA NEW NORMAL DI SMK N 1 TILATANG KAMANG. . Jurnal Multidisiplin Ilmu 1 (3), 541-549.