Implementasi Aliran Konstruktivisme Terhadap Kurikulum Merdeka Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam

Authors

  • Refi Mariska UIN K. H. Abdurrahman Wahid Pekalongan
  • Abdul Khobir UIN K. H. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i1.681

Keywords:

Constructivism, Independent curriculum, Philosophy of Islamic Education

Abstract

This research discusses the flow of constructivism from the perspective of Islam education philosophy. The latest curriculum update, namely the independent learning curriculum, which is linked to constructivism, is the reason for this research, because in the independent learning curriculum, learning is more student-centered, so constructivist learning plays a big role in it. This research uses qualitative methods with a library research approach. Data collection techniques through library sources related to research related to research titles from books, journals, articles and other related writings. The results of the research show that the constructivist school can be used in the learning process in accordance with the independent learning curriculum which is currently still being implemented where students can develop their own existing knowledge based on experience.

References

Ardiansi, Sesna. (2022). “Pengaruh Strategi Konstruktivis Terhadap Prestasi Belajar Fiqih Siswa Kelas VII Mts Negeri 1 Kota Bengkulu”. Jurnal Pendidikan. 2 (1).

Basyari. (2022). “Peran dan Fungsi Pendidikan Islam dalam Masyarakat”. Risalah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam. Jurnal Pendidikan dan Studi Islam. 8 (2). 865-878.

Daga, Agustinus Tanggu. (2022). Penguatan Peran Guru dalam Implementasi Kebijakan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar. 6 (1). 1-24.

Firmansyah, Iman. (2019). “Pendidikan Agama Islam: Pengertian, Tujuan, Dasar dan Fungsi”. Jurnal Pendidikan Agama Islam”. 17 (2). 79-90.

Frimayanti, Ade Imelda. (2017). “Implementasi Pendidikan Nilai dalam Pendidikan Agama Islam”. At-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam. 8 (2). 240.

Hasanah, Uswatun, Chairul Anwar, dan Antomi Saregar. (2018). “The Effectiveness of Islamic Regious Education in The Universities: The Effects on the Students Characters in the Era of Industry 4.0”. Tadris: Jurnal Keguruan dan Tarbiyah. 3 (1).

Hadi, Naufal. (2021). Model Pembelajaran Konstruktivisme pada Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa di Era Merdeka Belajar, Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 143-152.

Hakiky, Nur. dkk. (2023). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Filsafat Konstruktivisme. TSAQOFAH: Jurnal Penelitian Guru Indonesia. 3 (2), 195-197.

Handayani, Mentari Deka, dan Wiji Sujatmiko. (2019). Filsafat Konstruktivisme Wadah Implementasi Kurikulum 2013. Seminar Nasional Pendidikan dan Call for Papers. 108- 11.

Jonassen D.H. (1996). Handbook of Research for Educational Communications and Technology. New York: Simon and Shuster Macmillan.

Lismaini, dkk. (2023). Merdeka Belajar Sebagai Implementasi Filsafat Konstruktivisme dalam Kurikulum untuk Membangun Pembelajaran yang Memandirikan: Sebuah Kajian Teori. Prosiding Seminar Nasioanl Orientasi Pedidik dannnn Peneliti Sains Indonesia. 2, 29-35.

Liwaul, Siti Mubaroqah, Pairin, dan Aris Try Andreas Putra. (2022). “Model Pengelolaan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam”. Al-Thariqoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam. 7 (2).

Masgumelar, Ndaru Kukuh. dkk. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan dan Pembelajaran. GHAITSA: Islamic Education Journal. 2 (1), 50.

Muhammad. (2021). “Ruang Lingkup Ilmu Pendidikan Islam”. Kajian Pendidikan Islam. 3 (1). 55-56.

Muhibbin, dan M. Arif Hidayatulloh. (2020). “Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme Vygotsky pada Mata Pelajaran PAI di SMA Sains Qur’an Yogyakarta”. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam. 5 (1).

Mukoyimah, Siti, dan Mansyur Arsyad. (2023). Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Tinjauan Filosofis dari Perspektif Filsafat Pendidikan Barat dan Timur serta Realitasnya. Jurnal Filsafat Indonesia. 6 (2). 291-302.

Mustafa, Pinton Setya, dan Roesdiyanto Roesdiyanto. (2021). Penerapan Teori Belajar Konstruktivisme Melalui Model PAIKEM dalam Permainan Bola Voli pada Sekolah Menengah Pertama. Jendela Olahraga. 6 (1). 50-56.

Nadia, D.O. (2022). Merdeka Belajar dalam Perspektif Filsafat Konstruktivisme. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.

Nerite, Siska. dkk. (2023). Pemikiran Konstruktivisme dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Education and development. 11 (2), 293.

Nurhasnawati. (2011). “Model-Model Pembelajaran Konstruktivisme”. An-Nida’ 36. 2 (2). 237-240.

Pribadi, B.A. (2010). Pendekatan Konstruktivistik dan Pengembangan Bahan Ajar pada Sistem Pendidikan Jarak Jauh. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. 11 (2), 117-118.

Rangkuti, Ahmad Nizar. (2014). Konstruktivisme dan Pembelajaran Matematika. Jurnal Darul ‘Ilmi. 2 (2). 61-76.

Rezki. (2022). “Pengaruh Penerapan Teori Belajar Konstruktivisme dan Prinsip-Prinsip Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Minat Belajar Peserta Didik di SMAN 3 Jeneponto”. Jurnal Pendidikan Agama Islam. 3 (1).

Richey, R.C., Kleim, J.D. (2011). Tracey, The Instructional Design Knowledge Base: Theory, Reseacrh, and Practice. New York: Routledge Taylor & Francis.

Subhan, dan Fitria Ningsih. (2020). “Penerapan Pendidikan Konstruktivisitik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Siswa Kelas X SMA Al-Ma’arif Kota Bima”. Jurnal Pendidikan. 10 (1).

Sunanik, S. (2019). Perkembangan Anak ditinjau dari Teori Konstruktivisme. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education). 2 (1), 14.

Supardan, Dadang. (2016). Teori dan Praktik Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Edunomic. 4 (1), 234-235.

Suryati, Lili, dkk. (2023). Dampak Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Filsafat Konstruktivisme pada Pendidikan Vokasi. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 7 (2).

Tishana, Annisa, dkk. (2023). Filsafat Konstruktivisme dalam Mengembangkan Calon Pendidik pada Implementasi Merdeka Belajar di Sekolah Kejuruan. Journal on Education. 5 (2), 1855-1867.

Waseso, Hendri Purbo. (2018). Kurikulum 2013 dalam Perspektif Teori Pembelajaran Konstrutivis, TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam. 1 (1), 61-64.

Yusuf, Muhammad. (2021). Konsep “Merdeka Belajar” dalam Pandangan Filsafat Konstruktivisme. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dasar Keislaman, 120-133.

Downloads

Published

2023-12-22

How to Cite

Refi Mariska, & Abdul Khobir. (2023). Implementasi Aliran Konstruktivisme Terhadap Kurikulum Merdeka Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(1), 210–219. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i1.681