Pengaruh Model Kooperatif Tipe Think Talk Write Berbantuan Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Tema 8 Di SDN 060874 Medan
DOI:
https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i4.514Keywords:
Think Talk Write, Animated Video Media, Learning ResultAbstract
This study aims to determine the effect of the Think Talk Write type cooperative model assisted by animated videos on the learning outcomes of fifth grade students of theme 8 of our best friend's environment, sub-theme Humans and the Environment at SDN 060874 Medan. This research uses a type of quantitative research that uses experimental methods with a nonequivalent control group design. The population of this study were all fifth grade students of SDN 060874 Medan. The samples of this study were class V-A and V-B with Class A as the experimental class and class V-B as the control class. The results of this study indicate that there is an effect of learning by using a cooperative model of think talk write type assisted by animated videos on the learning outcomes of grade V theme 8 students at SDN 060874 Medan.
References
Djamarah,Syaiful Bahri.2012. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamdayama, J.2015. Model Dan Metode Pembelajaran Kreatif Dan Berkarakter . Bogor: Ghalia Indonesia.
……………, Jumanta.2016. Metodologi Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hergenhahn, B.R Olson.2010 . Theories Of Learning (Teori Belajar). Jakarta: Kencana Perdana Media Group.
Huda, Miftahul, 2014. Cooperative learning. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Iru, La Dan La Ode Safiun Arihi. 2012. Analisi Penerapan Pendekatan, Metode, Strategi Dan Model-model Pembelajaran. Bantul,DIY: Multi Presindo.
Lie, Anita. 2008. Cooperative Learning. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Listiana, l., susilo, h., suwono, h., & suarsini, E. 2016. Contributions of metacognitive skills toward studens’ cognitive abilities of biology through the implementation of gi ttw (group investigation combined with think talk write) strategy. PROSIDING ICTTE FKIP UNS 2015, 1 (1), 411-418.
Marzuki, s.2006. kekerasan dan ketakutan pada kekerasan. Unisia, 29(61), 317-330.
Mulyasa, E. 2016. Pengembangan Dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Purwanto. 2011. Evaluasi Hasil Belajar.Jakarta: Pustaka Pelajar.
Rahyubi. 2012. Teori-teori Belajar Dan Aplikasi Pembelajaran Motorik. Jepara: Nusa Media.
Riyanto, Y. 2010. Paradigma Baru Pembelajaran Sebagai Referensi Bagi Pendidik Dalam Implementasi Pembelajaran Yang Efektif Dan Berkualitas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Shoimin, Aris. 2016. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Cet. II: Yogyakarta: Ar-Ruzz.
Siswanto & Ariani. 2016. Model Pembelajaran Menulis Cerita. Bandung: Reflika Aditama.
Slameto. 2010. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, Nana. 2012. Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
………., Nana, 2014. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D). Bandung: Alfabeta
…………2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukardi. 2009. Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara.
Suryadi, D.2005. Penggunssn Pendekatan Pembelajaran Tidakm Langsung Serta Pendekatan Gabungan Langsung Dan Tidak Langsung Dalam Rangka Mengingkatkan Kemampuan Matematik Tingkat Tinggi Siswa SLTP. Disertasi, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonedia.
Suyatno. 2009. Menjelajah Pembelajaran Inovatif . Surabaya: Masmedia Buana Pustaka.
Syaifurahman & Ujiati, T. 2013. Manajemen Dalam Pembelajaran. Jakarta Barat: Indeks.
Warsono & Hariyanto. 2014. Pembelajaran Aktif,. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yamin, M. & Ansari, B.I. 2012. Taktik Mengembangkan Kemampuan Individual Siswa. Jakarta: Referensi.
Yazid, A. 2012. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Kooperatif Dengan Strategi TTW (Think-Talk-Write) Pada Materi Volume Bangun Ruang Sisi Dasar. Journal Of Elementary Education 1 (1) H. 31-37.