Penerapan Media Pembelajaran Papan Pintar Dalam Pembelajaran Matematika Kelas Dua Uptd Sdn 1 Juntinyuat
DOI:
https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i3.360Keywords:
learning media, smart board, multiplication and divisionAbstract
The application of learning media is needed for problem solving in the form of questions that aim to get the correct answer. Based on the results of interviews and observations, there are several students who have not been able to solve math problems. This study aims to explain the application of smart board media on multiplication and division materials in class II. This research method is Research and Development (R & D), this research method is used to produce a certain product and test the effectiveness of the product. from the diagram results and learner responses, this smart board is very feasible to use as a learning medium that can help in the learning process.
References
Amreta, M., & Safa’ah, A. (2021). Pengaruh Media Papinka terhadap Kemampuan Menghitung Penjumlahan dan Pengurangan dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurmia: Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah Vol. 1, No. 1, 21-28.
Amreta, M., Rofi’ah, F., & Markhamah, A. (2023). Pengembangan Media Papan Hitung Pada Mata Pelajaran Matematika SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti Volume 10, Nomor 1 , 1-11.
Azizah, M., Febrianingrum, L., & Sutriyani, W. (2022). Peran Media Papan Perkalian Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh Volume 2, Nomor 2, 277-284.
Batubara, H. (2021). Hakikat Media Pembelajaran MI/SD. Graha Edu, 1-27.
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harahap, T., Tahrim, T., Anwari, A., . . . Indra, I. (2021). Media Pembelajaran . Tahta Media Group.
Isnaini, S., Firman, & Desyandri. (2023). Penggunaan Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Di Sekolah Dasar. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar Volume 7, No. 1, 42-51.
Laia, H., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal Vol 7 No 2, 464 - 465.
Mansur, M. (2009). Melaksanakan PTK itu Mudah (Classroom Action Research). Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Mirantika, V., Syafri, F., & Surahman, B. (2020). Permainan Papinka Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun. Al Fitrah : Journal Of Early Childhood Islamic Education Vol.3 No.2, 191-192.
Mubarokah. ( 2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Menggunakan Media Loose Parts Pada Anak Kelompok B Tk . Jurnal Educatio Volume 7, No. 535-536.
Muslihatun, A., Cahyaningtyas, L., Khaimuddin, R., Fijatullah, R., Nisa, E., & Sari, C. (2019). Pemanfaatan Permainan Tradisional Untuk Media Pembelajaran : Congklak Bilangan Sebagai Inovasi Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 15 (1), 14-15.
Mutho’I, N. (2018). Penggunaan Media Papi (Papan Pintar) untuk Meningktakan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas III pada Materi Bangun Datar SDN Tanjekwagir. Journal Of Indonesian Education Vol. 1 No. 1.
Pramitasari, I. (2021). Media Papan Pintar Pancasila sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas II SD Negeri 2 Payaman Nganjuk. PTK : Jurnal Tindakan Kelas Vol.2 No.1 , 68-76.
Rohani. (2020). Media Pembelajaran. Repository UINSU, 1-99.
Setiowati, S. (2023). Implementasi Metode BSB 3P (Pembelajaran Papan Pintar) Matematika pada Kreativitas Siswa SDN Bareng 1 Nganjuk. Jurnal Studi Matematika dan Teknologi, 1-8.
Suttrisno, S. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Alat Peraga Ips Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Vol 8 No 1, 77-90.
Suyitno, H., Waluya, S. B., & Artikel, S. (2018). Dampak Perubahan Paradigma Baru Matematika Terhadap Kurikulum dan Pembelajaran Matematika di Indonesia. 1(1), 38–47.
Umar, N., & Wiguna, W. (2020). Gamifikasi Media Pembelajaran Matematika Berbasis Mobile Di Sekolah Dasar Negeri Sindangmulya I. Eprosiding Sistem Informasi (Potensi), Vol. 1 No.1 , 231-241.
Valentina, A., & Wulandari, M. (2022). Media Mabeta (Magnet Berhitung Matematika) Untuk Menguatkan Kemampuan Berhitung Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas Vol. 8 No. 3, 603.
Wahyuni, N. (2022). Media Papan Pintar Angka Berbasis Animasi Untuk Stimulus Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha Volume 10, Nomor 1, 120-126.