Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card Pada Peserta Didik Kelas 1 UPTD SDN 1 Juntinyuat
DOI:
https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i3.359Abstract
This study aims to improve the beginning reading of low grade students. This research is a research that uses a qualitative descriptive method. Qualitative descriptive is an attempt to explain facts, data or objects qualitatively in the form of language or discourse by interpreting them appropriately and systematically. Data collection techniques used were interviews, observation, demonstration tests. The data that has been collected will then be analyzed using descriptive techniques. The results show that flash card media can improve the beginning reading skills of low grade students which can be seen from the scores before the action. Then it increases when the teacher uses flash card media to students.
References
Azhima, I., Meilanie, R. S. M., & Purwanto, A. (2021). Penggunaan media flashcard untuk mengenalkan matematika permulaan pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2008-2016.
Azkia, N., & Rohman, N. (2020). Analisis Metode Montessori Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas Rendah Sd/Mi. Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 1-14.
Dorman, G. (2005). How To Teach Your Baby to Read. Jakarta: PT. Tigaraksa.
Febiola, S., & Yulsyofriend, Y. (2020). Penggunaan Media Flash Card terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1026-1036.
Febrianto, K., YUSTITIA, V., & IRIANTO, A. (2020). Aktivitas siswa dalam pembelajaran dengan menggunakan media flashcard di sekolah dasar. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 16(29), 92-98.
Hamid, A., Jayanti, J., & Selegi, S. F. (2023). Pengaruh Media Flash Card Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 2 SD Negeri 01 Ulak Kemang. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 6(1), 348-356.
Kumullah, R., Yulianto, A., & Ida, I. (2019). Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 7(2), 36-42.
Munthe, A. P., & Sitinjak, J. V. (2018). Manfaat serta kendala menerapkan flashcard pada pelajaran membaca permulaan. Jurnal Dinamika Pendidikan, 11(3), 210-228.
Nurjanah, T. A. (2023). PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA. Literat-Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 18-24.
Pradana, P. H., & Gerhni, F. (2019). Penerapan media pembelajaran flash card untuk meningkatkan perkembangan bahasa anak. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 2(1), 25-31.
Puspitasari, N., Izzati, U. A., & Darminto, E. (2022). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif dan Bahasa pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Basicedu, 6(5), 8545-8559.
Rohimah, R., Rahayu, D., & Rabia, S. F. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Flashcard terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas II SD Muhammadiyah Aimas. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(1), 81-88.
Safitri, V., & Dafit, F. (2021). Peran Guru dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Melalui Gerakan Literasi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1356-1364.
Semiawan, C. R. (2010). Metode penelitian kualitatif. Grasindo.
Shafa, I., Siregar, Z., & Hasanah, N. (2022). Pengembangan Media Flashcard Materi Pahlawanku untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2754-2761.
Sidiq, U., Choiri, M., & Mujahidin, A. (2019). Metode penelitian kualitatif di bidang pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1-228.
Somadayo, S. (2011). Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Penerbit Alfabeta.
Utami, N. T. (2023). Meningkatkan Kognitif Anak Usia Dini melalui Media Flashcard. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 6(01), 43-52.
Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9-16.