Pemerolehan Bahasa Anak Usia 4 Tahun dalam Kajian Morfologi
DOI:
https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i3.297Keywords:
pemerolehan bahasa, morfologi, anak.Abstract
Acquisition of children's language is an important thing to pay attention to because language is important in children's daily activities. Various factors can influence the process of language acquisition and development. One of the factors in the field of morphology. This study aims to determine the morphological development of the subject of a 4-year-old child with the initials AKP. The method used is qualitative research with a descriptive approach. Data collection techniques used interview techniques, observation, and note-taking as well as data analysis techniques including the reduction stage, the condensation stage, the presentation stage and drawing conclusions. The results showed that the child's morphological development was good. The subject has been able to create affixed words. which consists of the perfixes me-, ber-, di-, se-, and ke-, examples of sentences that are created [the cat gave birth to two]. Then you can confix pe-an, ke-an, as well as the suffixes -I, -an, -right, for example sentences [can you finish your milk?]. The reduplication that is created consists of the words rainbow, color, and day. Infix for children aged 4 years should be able to do by children. However, the AKP subject has not been able to create it.
References
Annisa, W. (2018). Pemerolehan Bahasa Anak Di Sumatera Barat (Kajian Mean Length of Utterance [Mlu]). Lingua, 14(1), 35–40.
Elberti, I. P. (2021). Pemerolehan Bahasa Anak Usia Dua Tahun Dalam Bahasa Sehari - Hari. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 46–57. https://doi.org/10.30743/bahastra.v5i2.3682
Erisa Kurniati. (2017). Perkembangan Bahasa Pada Anak Dalam Psikologi Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(3), 52–53.
Fakhrunnia, Habsari Rahayu, B. Y. (2017). Pemerolehan Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Pertama Anak Usia 3-4 Tahun. Universitas Negeri Surabaya, 9, 1–13. file:///C:/Users/User/Downloads/fvm939e.pdf
Ika, W. M. (2020). Pemerolehan Bahasa Bidang Morfologi Anak Usia 6-7 Tahun Di Dusun Krajan Desa Kayen Pacitan. 1–12.
Jamal, H. S., & Setiawan, H. (2021). Analisis Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia 2,8 Tahun berdasarkan Mean Length Of Utterance dalam Aspek Fonologi Morfologi dan Sintaksis. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3816–3827. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1249
Kurniawan, M. G., Bahasa, P., Usia, A., & Angin, S. (2015). Beberapa faktor yang berpengaruh dalam perolehan bahasa.
Marihot, Y., Sari, S., & Endang, A. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. In Jurnal Multidisiplin Madani (MUDIMA) (Vol. 1, Issue 1).
No Title. (2021). 9, 56–64.
Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., Fitriana, F., & Akhyar, Y. (2022). Pengaruh Faktor Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 5 Bulan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4888–4900. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2500
Sentosa, A. R., & Apriliani, N. (2018). Pemerolehan Bahasa pada Anak Autis: Kajian Psikolinguistik. Universitas Tanjungpura, 1–11. https://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/download/293/280/
Setyawan, D. A. (2013). Data dan Metode Pengumpulan Data Penelitian. Metodologi Penelitian, 9–17.
Zasrianita, F. (2020). Pemerolehan Bahasa Indonesia Anak Usia 2,5 Tahun Dalam Kajian Fonologi, Morfologi, dan Sintaksis. Jurnal Hawa : Studi Pengarus Utamaan Gender Dan Anak, 2(1), 40. https://doi.org/10.29300/hawapsga.v2i1.2964