ANALYSIS OF FACTORS CAUSING LOW DISCIPLINE AMONG STUDENTS IN ELEMENTARY AND JUNIOR HIGH SCHOOLS: A REVIEW FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS AND STUDENTS

Authors

  • nazifa elisa elisa universitas Jambi
  • Agus Lestari Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v3i3.1359

Keywords:

internal factors,, external factors,, disciplinary violations,, improvement strategies,, student discipline,

Abstract

This study aims to analyze the factors contributing to the low level of student discipline in elementary and junior high schools from the perspectives of teachers and students. The research method used is descriptive qualitative, with data collected through semi-structured interviews involving an elementary school teacher, a junior high school teacher, and a junior high school student. The results indicate that internal factors such as student interest and emotions, as well as external factors such as family environment, school environment, peer influence, and educator attitudes significantly affect student discipline levels. Furthermore, various forms of disciplinary violations were identified, including truancy, tardiness, and inappropriate behavior both inside and outside the classroom. Strategies for improving student discipline involve setting clear rules, consistent enforcement, providing role models by teachers, and creating a positive classroom environment. By implementing these strategies consistently, it is expected that student discipline will improve, fostering a more effective learning atmosphere and supporting the development of responsible and independent student character.

References

Aini, S. (2024). Analisis implementasi program pembinaan kedisiplinan dalam membina akhlak siswa. Jurnal EDUCATIO (Jurnal Pendidikan Indonesia).

Agustina, N., Alimir, A., Jasmienti, J., & Arifmiboy, A. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanggulangi Pelanggaran Kedisiplinan Sekolah. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(2), 68-87.

Ariananda, E. S., Hasan, S., & Rakhman, M. (2014). Pengaruh kedisiplinan siswa di sekolah terhadap prestasi belajar siswa teknik pendingin. Journal of Mechanical Engineering Education (Jurnal Pendidikan Teknik Mesin), 1(2), 233-238.

Bawamenewi, A. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru Dan Siswa Di SMA Negeri 1 Lolofitu Moi. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 4(1), 235-241.

Chandra, L. M. K. S. B., & Listiani, T. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Mendorong Kedisiplinan Siswa. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1-14.

Chulsum, U. (2017). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kedisiplinan Siswa, Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Di Sma Negeri 7 Surabaya. Jurnal ekonomi pendidikan dan Kewirausahaan, 5(1), 5-20.

Devi, R. P. (2024). Implementasi Dan Upaya Peningkatan Kedisiplinan Siswa Di Smp Negeri 4 Cipongkor. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 10(5).

Elvina, T. (2023). Analisis faktor penyebab rendahnya kedisiplinan siswa kelas 9 dalam pembelajaran tatap muka di SMP X di Surakarta. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(1), 42-51.

Fawaid, M. M. (2017). Implementasi tata tertib sekolah dalam meningkatkan karakter kedisiplinan siswa. Jurnal Civic Hukum, 2(1), 9.

Kristiani, E., & Pahlevi, T. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 197-211.

Lany, H., Kpalet, P., & Nuwa, G. (2023). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas X Melalui Pendekatan Keteladanan Guru. Didactica: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 72-78.

Mu’min, A. (2022). Analisis Rendahnya Kedisiplinan Belajar Siswa Danpenanganannya (Study Kasus Siswa Kelasx Sman 5 Enrekang).

Najmuddin, N., Fauzi, F., & Ikhwani, I. (2019). Program kedisiplinan siswa di lingkungan sekolah: Studi kasus di dayah terpadu (boarding school) sma babul maghfirah aceh besar. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(02), 183-206.

Nupusiah, U., Aditya, R., & Dewi, D. S. (2023). Manajemen kesiswaan dalam meningkatkan kedisiplinan siswa. Jurnal Ilmiah Al-Muttaqin, 9(1), 10-16.

Padil, P., & Nashruddin, N. (2021). Implementasi layanan bimbingan kelompok dalam meningkatkan kedisiplinan belajar siswa di sekolah. Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 1(1), 25-36.

Perwira, A. N. P. (2022). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEDISIPLINAN SISWA DI SMA NEGERI 1 BREBES (Doctoral dissertation, Universitas PGRI Semarang).

Purwaningsih, A. Y., & Herwin, H. (2020). Pengaruh regulasi diri dan kedisiplinan terhadap kemandirian belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(1), 22-30

Putri, A. N., & Mufidah, N. (2021). Pengaruh lingkungan keluarga dan lingkungan sekolah terhadap kedisiplinan siswa. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 2(1), 133-148.

Rohman, F. (2018). Peran pendidik dalam pembinaan disiplin siswa di sekolah/madrasah. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 4(1).

Wahyuni, N., & Sari, W. M. (2023). STRATEGI PENGELOLAAN KELAS UNTUK MENINGKATKAN KEDISIPLINAN SISWA DI SEKOLAH DASAR. REKOGNISI: Jurnal Pendidikan dan Kependidikan (E-ISSN 2599-2260), 8(1), 49-57.

Downloads

Published

2025-07-23

How to Cite

elisa, nazifa elisa, & Agus Lestari. (2025). ANALYSIS OF FACTORS CAUSING LOW DISCIPLINE AMONG STUDENTS IN ELEMENTARY AND JUNIOR HIGH SCHOOLS: A REVIEW FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS AND STUDENTS. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 3(3), 57–69. https://doi.org/10.59246/alfihris.v3i3.1359