Efektivitas Metode Preview, Question, Read, Summarize, and Test (PQRST) dalam Pembelajaran Fikih di Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Mahsun Fais Madrasah Ibtidaiyah Al Ikhlasul Hidayah

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i1.1328

Keywords:

Fiqh Learning, Method, PQRST

Abstract

This study focuses on the application of the PQRST (Preview, Question, Read, Summarize, and Test) method in Fiqh learning in class V of Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al Ikhlasul Hidayah. The methods that have been used in class tend to be conventional, where the material is taught through lectures, followed by memorization, and practice. This condition often causes students to feel bored, tired, and less interested in learning, which ultimately hinders the achievement of optimal learning outcomes. In this study, the approach used is classroom action research with qualitative methods, where data is obtained through observation and interviews. The results of the study showed that the application of the PQRST method in Fiqh learning in class V MI Al Ikhlasul Hidayah succeeded in increasing students' interest in learning. The learning process becomes more interesting, effective, and optimal, which in turn contributes to increasing students' understanding of the material and interest in Fiqh lessons.

References

Arikunto, P. U. (2021). Metode penelitian tindakan kelas (PTK): Panduan praktis untuk guru dan mahasiswa di institusi pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 1–19.

Aristiyanto, R. (2023). Sejarah pertumbuhan dan perkembangan madrasah di Indonesia pada era modern. Jurnal Ilmu Manajemen dan Pendidikan (JIMPIAN), 3(2), 101–108. https://doi.org/10.30872/jimpian.v3i2.2605

Fajriwati, A. (2020). Metode demonstrasi dalam peningkatan pembelajaran fiqih. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 11, 188–199.

Fatimah, M., Fatoni, M. H., Santoso, B., & Syarifuddin, H. (2024). School administration: The key to success in modern educational management. Journal of Loomingulisus Ja Innovatsioon, 1(3), 141–149. https://doi.org/10.70177/innovatsioon.v1i3.1422

Fatoni, M. H., Santoso, B., Syarifuddin, H., & Ridha, A. R. (2024). Attitude scale approach to measuring religious attitudes in Islamic religious education learning. Journal of Multidisciplinary Sustainability Asean, 1(5), 329–336. https://doi.org/10.70177/ijmsa.v1i5.1538

Fidiyanti, N. (2018). Efektivitas metode make a match pada pembelajaran fiqih di Madrasah Ibtidaiyah Annur Sidoagung Kecamatan Sruweng Kabupaten Kebumen. International Journal Pedagogy of Social Studies, 2(1).

Kusumah, W., & Dwitagama, D. (2009). Mengenal penelitian tindakan kelas. PT Indeks.

Mailani. (n.d.). Upaya meningkatkan prestasi belajar mata pelajaran fikih materi jual beli dengan menggunakan metode diskusi kelompok pada siswa kelas VI Madrasah Ibtidaiyah Nurul Huda Sungai Pinang Baru Kec. Sungai Tabuk Kab. Banjar [Skripsi, UIN Antasari].

Mulia, B. (2020). Penerapan contextual teaching learning pada materi fikih dan sejarah kebudayaan Islam jenjang Madrasah Aliyah. Fikrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 84–96.

Nuraiha. (2020). Pelaksanaan metode pengajaran variatif pada pembelajaran Al-Qur’an MAN 1 Tanjung Jabung Timur Kabupaten Tanjab Timur. Jurnal Literasiologi, 4(1), 40–50. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v4i1.132

Putri, D. A. E. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPA pokok bahasan ekosistem melalui metode PQRST bagi siswa kelas V MI Muhammadiyah Ploso 1 Tegalombo Pacitan tahun pelajaran 2019/2020 [Skripsi, IAIN Ponorogo].

Rafiel, E. (2022). Literature review: Efektivitas metode pembelajaran tanya jawab dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 12–21.

Ruwaida, H. (2022). Analisis model critical thinking pada konten fikih di Madrasah Ibtidaiyah. Al-Madrasah, 8(1), 111–121.

Saifudin, I. (2019). Pelaksanaan pembelajaran fiqih di Madrasah Ibtidaiyah An Najah Desa Haur Kuning Kecamatan Beruntung Baru Kabupaten Banjar. Darris: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1–12.

Ulfah, M. (2022). Konsep metode amtsal dan implementasinya dalam pembelajaran. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 4(2), 215–225.

Wakila, F. (2019). Penerapan metode PQRST (Preview, Question, Read, Summarize and Test) dalam pembelajaran SKI untuk peserta didik Madrasah Ibtidaiyah Cikoneng. Equivalent: Jurnal Ilmiah Sosial Teknik, 1(1), 48–57.

Warisno, A. (2022). Implementasi teori belajar konstruktivisme pada pembelajaran fiqih. UNISAN Jurnal: Jurnal Manajemen dan Pendidikan, 2(2), 51–65.

Yani, N. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa dengan model pembelajaran kooperatif tipe investigasi kelompok pada mata pelajaran fiqih materi pokok shalat jumat di kelas VII di MTs. Al-Hasanah Medan [Skripsi, UIN Sumatera Utara].

Yanuardianto, E. (2019). Teori kognitif sosial Albert Bandura (studi kritis dalam menjawab problem pembelajaran di MI). Jurnal Auladuna, 1(2), 94–104.

Yati, W. A., & Ramadhan, M. R. (2020). Pendidikan Islam kontemporer: Menggagas pendidikan untuk proyek kemanusiaan. Jurnal At-Tazakki, 4(1), 131–148.

Downloads

Published

2023-01-30

How to Cite

Mahsun Fais. (2023). Efektivitas Metode Preview, Question, Read, Summarize, and Test (PQRST) dalam Pembelajaran Fikih di Madrasah Ibtidaiyah. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(1), 246–254. https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i1.1328