Meningkatkan Kemampuan Perilaku Hidup Sehat Melalui Media Video Pembelajaran pada Kelompok B RA Muslimat NU 234 Tasywirul Afkar
DOI:
https://doi.org/10.59246/alfihris.v3i2.1274Keywords:
Early Childhood, Healthy Living Behavior, Instructional Video, Raudhatul AthfalAbstract
This study aims to improve healthy living behavior skills in early childhood through the use of instructional video media. The research subjects were Group B students at RA Muslimat NU 234 Tasywirul Afkar Madumulyorejo Dukun Gresik. The research method used was Classroom Action Research (CAR), which involved four main stages: planning, implementation, observation, and reflection. The results showed that the use of instructional videos significantly enhanced children's understanding of healthy living behaviors, such as personal hygiene, tooth brushing, and hand washing. Video media provided more effective visual and auditory stimuli compared to conventional methods. In conclusion, the use of instructional videos can be an effective alternative in improving healthy living behavior skills in early childhood.
References
Agustina, E. (2012). Efektivitas penggunaan media audiovisual (VCD pembelajaran) berdasarkan teori Bruner dalam pembelajaran matematika siswa kelas IV semester II di SD Negeri 1 Mojowetan Kecamatan Banjarjero, Blora (Skripsi, Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga). Diakses dari http://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/829/1/T1_292008069 Judul.pdf pada tanggal 12 Agustus 2016.
Ahmad, Z. A. (2013). Pemanfaatan media video dalam peningkatan hasil belajar pada pembelajaran shalat kelas V di SDN 2 Semangkak Klaten Tengah Jawa Tengah (Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga). Diakses dari http://digilib.uin-suka.ac.id/11422/1/BAB I, IV. Daftar Pustaka.pdf pada tanggal 26 Agustus 2016.
Andi, P. (2012). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Artawan. (2010). Penggunaan media gambar. Diakses dari http://4wank.wordpress.com/2008/05/16/penggunaan-media-gambar/ pada tanggal 01 Juni 2016.
Azhar, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Basuki, W. (2003). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Depdiknas Dirjen.
Fiskha, A. (2012). Pengembangan media video pembelajaran untuk siswa kelas X pada kompetensi mengolah soup kontinental di SMK N 2 Godean (Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta).
Nimah, Z. (2013). Skripsi: BAB II kajian teori. Diakses dari http://digilib.uinsby.ac.id/10922/5/bab2.pdf pada tanggal 27 Oktober 2016.
Novita, F., & Sari, D. (2015). Penggunaan teknologi dalam pendidikan: Aplikasi dalam kelas modern. Jakarta: Kencana.
Prabowo, H., & Santosa, R. (2014). Inovasi dalam pengajaran menggunakan media interaktif. Surabaya: Airlangga University Press.
Rakhmat, J. (2012). Psikologi komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rayandra, A. (2011). Kreatif mengembangkan media pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.
Rohmatil, U. (2021). Video pembelajaran. Diakses dari https://www.youtube.com/watch?v=HgRaL2n2FwE.
Suharsimi, A. (2006). Prosedur penelitian, suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Yudhi, M. (2013). Media pembelajaran: Sebuah pendekatan baru. Jakarta: Referensi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.