Pengembangan Media Pembelajaran PAI berbasis PowerPoint di SMA Plus Misbahul Khair

Authors

  • Habibah Amumpuni STAI Ibnu Rusyd Kotabumi
  • Nur Ani Parida STAI Ibnu Rusyd Kotabumi
  • Hariyati Hariyati STAI Ibnu Rusyd Kotabumi
  • Ferlian Nur Alif Prayoga STAI Ibnu Rusyd Kotabumi
  • Dessy Kurnia Mulyani STAI Ibnu Rusyd Kotabumi

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v3i2.1242

Keywords:

Learning media,, Islamic Religious Education,, PowerPoint

Abstract

The development of instructional media encompasses all tools that can be developed to assist teachers in delivering messages to students, thereby creating a clearer, engaging, efficient, and effective learning process. The aim of this research is to understand the development of instructional media in Islamic Education (Pendidikan Agama Islam or PAI) focusing on PowerPoint. The research method employed is qualitative with a field study conducted at SMA Misbahul Khair, South Kotabumi, North Lampung. The results of this study indicate that the development of learning media based on PowerPoint for the subject of Islamic Education has a positive and responsive impact on class XI students at Misbahul Khair High School. The material, which was previously somewhat abstract due to a reliance on textual explanations, becomes more concrete and easily comprehensible when presented using PowerPoint, directly aiding students' understanding.

References

Dwistia, H., Sajdah, M., Awaliah, O., & Elfina, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 78-93.

Fajarini, N., Amumpuni, H., Parida, N. A., & Sajdah, M. (2024). Pengaruh Penggunaan TikTok sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Era 4.0. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(2), 163-172.

Fendi, R. S., Syafifuddin, A., Dari, T. O., Azizah, A., & Mulyani, D. K. (2025). Peran Media Pembelajaran Berbasis Storytelling terhadap Tingkat Pemahaman Siswa Kelas VIII di MTS Misbahul Khair. Karakter: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 292-301.

Gulo, S., & Harefa, A. O. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis powerpoint. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 291-299.

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media pembelajaran.

Herlina, P., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Media Power point Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1800-1809.

Inayah, A. khusnul. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Power Point Interaktif Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas 1 Sdn 1 Wringinanom. Social Science Academic, 1, 194.

Khawarizmi, Y., & Asriyanti, F. D. (2023). Pengembangan media PowerPoint menggunakan iSpring dalam pembuatan quiz pada Tema 9 Subtema 1 Pembelajaran 3 kelas V di SDN 5 Bendorejo. EduCurio: Education Curiosity, 1(3), 856–863.

Kemdikbud. (2023). KBBI Daring. Kemdikbud.

Lestari, F., A., P. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kualitas Belajar Mahasiswa. In P r o s i d i n g S e m i n a r N a s i o n a l S a i n s, 1, 535. https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/sinasis/article/download/3990/686

Mulyani, D. K. (2022). Aplikasi Kinemaster sebagai MediaPembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 1-26.

Nuravipah, E., Assabana, M. S., Nugroho, W., & Seipah, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PAI berbasis ICT. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 314-323.

Octaviana, D. R., Sutomo, M., & Sahlan, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Power Point Interaktif Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 146-154.

Pamungkas, Z. S., Randriwibowo, A., Wulansari, L. N. A., Melina, N. G., & Purwasih, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Gunung Sugih. Social Pedagogy: Journal of Social Science Education, 2(2), 135-148.

Sakiah, N. A., & Effendi,K. N. S. (2021). Analisis Kebutuhan Multimedia Interaktif Berbasis PowerPoint Materi Aljabar Pada Pembelajaran Matematika SMP. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika),7(1), 39–48.

Syafrin, Y., Kamal, M., Arifmiboy, A., & Husni, A. (2023). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 72-77.

Ulfa, W. R., Amillina, L., Safaat, A. A., & Mulyani, D. K. (2025). Pemanfaatan Media Kahoot dalam Minat Belajar Siswa Kelas X SMA Al-Jamiatu Daalatul Jannah Sungkai Barat. Harmoni Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 104-113.

Indriarti, T., Kurniawan, M. A., Yuliana, V., Indriyani, R. A., & Pamungkas, E. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PAI berbasis Powerpoint di SDN 2 Depok. Ihsanika: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(4), 45-52.

Waluyo, B. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis ICT. JURNAL AN-NUR: Kajian Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Keislaman, 7(02), 229-250.

Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 19(01), 61-78.

Downloads

Published

2025-01-29

How to Cite

Habibah Amumpuni, Nur Ani Parida, Hariyati Hariyati, Ferlian Nur Alif Prayoga, & Dessy Kurnia Mulyani. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran PAI berbasis PowerPoint di SMA Plus Misbahul Khair. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 3(1), 227–240. https://doi.org/10.59246/alfihris.v3i2.1242