Implikasi Perkembangan Kognitif Afektif Psikomotorik Moral dan Spiritual Peserta Didik dalam Pembelajaran pada Sekolah Dasar Kelas 6

Authors

  • Ramadhan Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Aulia Rahmadani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Amelia Rika Fadillah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fadillah Fadillah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Winda Amelia Putri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Laila Khairani Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khairunnisa Khairunnisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v3i1.1187

Keywords:

Cognitive, Affective, Psychomotor, Spiritual

Abstract

This research aims to determine the implications of the cognitive, affective, psychomotor, moral and spiritual development of grade 6 elementary school children in learning. The method used is a qualitative research method with a descriptive approach. The data collection techniques used were interviews, observation and documentation, with the research subjects being grade 6 students and grade 6 homeroom teachers located at SDIT Al-Fatih. Based on the research conducted, the results showed that the implications of cognitive development in learning include good reasoning abilities, designing crafts, memorizing short surahs and problem solving abilities. The implications of affective development in learning are, having a sense of empathy and sympathy and having a sense of responsibility, psychomotor implications in learning, namely making comics and making handicrafts. And the implications for moral and spiritual development include obeying rules, respecting teachers, being able to lead prayers and regularly carrying out sunnah fasts.

 

 

References

Aussamad, Z. (2021). Meode Peneliian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press. Bahrulinnisa, F. C., Laelia, N., & Moh, T. (2023). Analisis Masalah Perkembangan

Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar Dan Implikasinya Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Junal Literasi, Ix(1), 37–50.

Bustanul, & Jamil, M. A. (2024). Pengaruh Menghafal Al- Qur’an Terhadap Peningkatan Aspek Kognitif. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 129–140.

Education, 2(2), 45–53.

Endah, L. P. (2013). Panduan Memahami Kurrikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakarya. Eshhih, F. (2019). Menumbuhkan Sikap Empati Melalui Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan

Faizah, A. Z. (2020). Pengembangan Kreativitas Peserta Didik Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas Ivv Di Min Bener. Jurnal Tarbiyah, 10(1), 64–69.

Jalilah, M., & Alam, S. K. (2018). Kemampuan Kognitif Anak Dalam Pemecahan Masalah Melalui Media Monopoli. Jurnal Ceria, 1(6), 24–30.

Jurnal Ilmu Budaya, 11(2).

Khoiruzzadi, M., & Prasetya, T. (2021). Perkembangan Kognitif Dan Implikasinya Dalam Dunia Pendidikan (Ditinjau Dari Pemikiran Jean Piaget Dan Vygotsky) Muhammad Khoiruzzadi, 1 & Tiyas Prasetya 2. Junal Madaniyah, 11(1), 1–14.

Kognitif Dan Afektif Dengan Media Pembelajaran Daring Berbasis Edmodo. Junal Tata Boga, 10(3), 459–466.

Kognitif Murid Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. Junal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 295–302.

Lavinia, D. A., & Gregorius, A. N. (2023). Memupuk Karakter Tanggung Jawab Soail Anak Usia 10-12 Tahun Melalui Permainan Tradisional. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 83–96.

Leksono, S. (2013). Penelitian Kualiatif Ilmu Ekonomi. Grafindo Persada.

Lokal Pada Sekolah Berasrama. Jurrnal Pendidikan Islam, 4(1), 42–54.

Magdalena, I., Islami, N. F., Rasid, E. A., & Diasty, N. T. (2020). Tiga Ranah Taksonomi Bloom Dalam Pendidikan. Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 132–139.

Maulida, R., Wahyu, I., Nuzakiah, S., & Suyadi. (2019). Analisis Psikomotorik Halus Siswa Ditinjau Dari Keterampilan Menggambar Anak Usia Dasar Sd 1. Jurnal Of Islamic Primary

Mira, M. (2022). Implikasi Karakteristik Perkembangan Anak. Jakarta: Inara Grup. Mita, R. (2015). Wawancara Sebuah Interaksi Komunikasi Dalam Penelitian Kualitatif.

Papalia, & Felderman. (2012). Perkembangan Manusia. Jakarta: Selema Humanika. Pratama, A., Sulandjari, S., Bahar, A., & Romadhoni, I. F. (2021). Melaih Kecedasan

Pratiwi, P. A., Mashalani, F., Hafizhah, M., & Batrisyia, A. (2024). Mengungkap Metode Observasi Yang Efektif Menurut Pra-Pengajar Efl. Junal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 2(1).

Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Universitas, P. N. E. (2021). Penggunaan Media Big Book Untuk Menumbuhkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar Anggy. Junal Basicedu, 5(1), 446–452.

Riswari, L. A., Ramdani, S., & Meliyasa, K. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas Vi Dalam Memecahkan Pertanyaan Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 33–45.

Santrock. (2007). Pekembangan Anak. Prenada.

Toha, A. A., Syafa, T. A., & Daulay, A. A. (2022). Jote Volume 4 Nomor 2 Tahun 2022 Halaman 998-1005 Journal On Teacher Education Research & Learning In Faculty Of Education Hambatan Kognitif Dan Upaya Wali Kelas Terhadap Anak. Journal On Teacher Education, 4(2), 998–1005.

Winda, A., Devi, D. S., & Siti, R. (2023). Implikasi Pendidikan Moral Dan Spiritual Terhadap Pendidikan Di Mis Nurul Arafah. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 58–64.

Zainudin. (2023). Ranah Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Sebagai Objek Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik. Junal Pendidikan Islam, 1(3), 915–931.

Zakiyah, S., Hasibuan, N. H., Yasifa, A., Siregar, S. P., & Wahyu, O. (2024). Perkembangan Anak Pada Masa Sekolah Dasar. Junal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 71–79.

Downloads

Published

2025-01-02

How to Cite

Ramadhan Lubis, Aulia Rahmadani, Amelia Rika Fadillah, Fadillah Fadillah, Winda Amelia Putri, Laila Khairani Nasution, & Khairunnisa Khairunnisa. (2025). Implikasi Perkembangan Kognitif Afektif Psikomotorik Moral dan Spiritual Peserta Didik dalam Pembelajaran pada Sekolah Dasar Kelas 6. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 3(1), 148–159. https://doi.org/10.59246/alfihris.v3i1.1187