Efektivitas Kegiatan Bernyanyi dalam Mengembangkan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas I SDN 039 Air Terbit Kabupaten Kampar

Authors

  • Latifah Salsabila Anisa Udiyani Universitas Muhammadiyah Riau
  • Radhiyatul Fithri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Salma Salma Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i4.1043

Keywords:

English, effectiveness, singing activity

Abstract

English is an international language, some countries make English a second language after their native language. Learning English from an early age is certainly a good thing, because it cannot be denied that learning English is important and beneficial for a person’s future. In the initial stages of learning English, what is very important to learn first is learning vocabulary, because vocabulary will help someone to learn someone to learn English at the next step and help someone be able to cummunicate using English well. SDN 039  Air Terbit applies singing activities in carrying out English vocabulary learning,  singing activities can help students develop and memorize English vocabulary easily, especially for class 1 students, this activity will certainly make class 1 students more antusiastic in memorize English vocabulary. The  purpose of this research is : (1) to find out how singing activities are implemented in learning english vocabulary for class 1 students at SDN 039 Air Terbit, (2) to determine the effectiveness of singing activities in developing the vocabulary of class 1 students SDN 039 Air Terbit. This research method is qualitative research, the data collection techniques used are through observation, interviews and documentation.

References

Aini, M. R. (2021). Posisi Bahasa Inggris Sebagai Bahasa Kedua Dan Pembuatan Lembar Kerja Peserta Didik Bagi Siswa Smp/Mts Se Kota Blitar. Jabn, 2(1), 66–79. https://doi.org/10.33005/jabn.v2i1.40

Amalia, R., Sya, M. F., & Nisa, S. H. (2024). Perbandingan Implementasi Metode Pembelajaran Bahasa Inggris : The Grammar-Translation Method dan The Audio-Lingual Method. 3, 5440–5449.

Annisa, D. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(1980), 1349–1358

Ashila, L., & Dalilah, W. K. (2024). Kemampuan Membaca Pada Penerapan Metode The Silent Way Dalam Pengajaran Bahasa Inggris. 3, 5745–5754.

Dimara, J. (2022). Pentingnya Bahasa Inggris dalam Kehidupan Sehari-hari di Kelurahan Kalibobo Kabupaten Nabire Papua Tengah. Jurnal Wiyata Cenderawasih, 1(1), 41. https://uswim.e-journal.id/WIYATACENDERAWASIH/article/download/407/308

Fadlan, A., Ridwan, R., Nopriansyah, U., & Nurfaizah, N. (2021). Penerapan Metode TPR (Total Physical Respone) Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 137–151. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v4i1.8619

Fithri, R. (2024). TANTANGAN PENDIDIKAN ANAK DI ERA MODERN: PERSPEKTIF ISLAM DAN SOLUSI. JURNAL PENDIDIKAN YAYASAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM RENGAT, 1(2).

Hengki, H., Ratna, R., & Rasyid, A. R. (2019). Penggunaan Grammar Translation Method (GTM) dalam Menghasilkan Terjemahan Bahasa Inggris yang Akurat. Prosiding Hasil-Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 146–153. https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/PPKMDU/article/viewFile/8509/4478

Ilyas, M., & Armizi, A. (2020). Metode Mengajar dalam Pendidikan Menurut Nur Uhbiyati dan E. Mulyasa. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(02), 185–196. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i02.244

Ridwan, R., & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Raodhatul Athfal. DIDAKTIKA : Jurnal Kependidikan, 13(1), 56–67. https://doi.org/10.30863/didaktika.v13i1.252

Salman, S., & Safrizal, S. (2021). Literatur Review: Perbedaan Menghafal Al-Qur’an Dengan Metode Takrir, Talaqqi dan Odoa Terhadap Perkembangan Hafalan Anak-Anak Usia Sekolah Dasar. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 7(2), 153-159.

Tri Prastawati, T., & Mulyono, R. (2023). Peran Manajemen Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Melalui Penggunaan Alat Peraga Sederhana. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(1), 378–392. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i1.709

Published

2024-08-17

How to Cite

Latifah Salsabila Anisa Udiyani, Radhiyatul Fithri, & Salma Salma. (2024). Efektivitas Kegiatan Bernyanyi dalam Mengembangkan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Kelas I SDN 039 Air Terbit Kabupaten Kampar. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(4), 204–213. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i4.1043