Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran BAM di UPTD SD Negeri 01 Balai Panjang

Authors

  • Dhea Adrianda Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau
  • Deprizon Deprizon Universitas Muhammadiyah Riau
  • Radhiyatul Fithri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Sakban Sakban Universitas Muhammadiyah Riau
  • Salman Salman Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i4.1029

Keywords:

Application, Snowball throwing Learning Model, Improving Student Learning Outcomes, Minangkabau Cultural Studies Learning

Abstract

One of the main problems at SD Negeri 01 Balai Panjang is the learning outcomes of students in the subject of Minangkabau Natural Culture (BAM) in grade IV of elementary school. Students often have difficulty understanding conventionally taught material. Classroom Action Research (PTK) is used to improve student learning outcomes by using a snowball competition model in BAM subjects in grade IV. This research was carried out in two cycles, with four stages of planning, implementation, observation, and reflection. The results showed a significant increase in several aspects: (1) an 80% increase in teacher activity during the first cycle to 86.25% in the second cycle, (2) student activity increased from 72.5% in the first cycle to 92.5% in the second cycle, and (3) student learning outcomes increased from 38.46% in the pre-cycle to 84.61% in the second cycle. These findings show that the application of the Snowball throwing learning model significantly improves student learning outcomes in BAM subjects in grade IV elementary school, as well as increases the involvement and activities of both teachers and students.

References

Adhiatmika, M. W., Agustini, K., & S., M. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe example and non example terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran TIK kelas VII SMP Negeri 5 Tejakula. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 6(1), 1. https://doi.org/10.23887/karmapati.v6i1.9866

Deprizon, D. (2021). Pengembangan pembelajaran hifzhil-Qur‟an dengan penilaian autentik sebagai penggerak karakteristik siswa di lembaga pendidikan formal. Kreatifitas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 10, 22–35. Ojs.Diniyah.Ac.Id.

Hemayanti, K. L., Muderawan, I. W., & Selamat, I. N. (2020). Analisis minat belajar siswa kelas XI MIA pada mata pelajaran kimia. Jurnal Pendidikan, 4(1), 20–25.

Hisbullah, H., & Firman, F. (2019). Penerapan model pembelajaran snowball throwing dalam meningkatkan hasil belajar ilmu pengetahuan alam di sekolah dasar. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 2(2), 100–113. https://doi.org/10.30605/cjpe.222019.231

Idaratari, V. (2023). Penerapan model pembelajaran snowball throwing untuk meningkatkan kemampuan kerjasama siswa pada muatan pelajaran bahasa Indonesia kelas V di MI Nurul Iman Kampar. In UIN SUSKA.

Magdalena, I., Rizqina Agustin, E., & Fitria, S. M. (2024). Konsep model pembelajaran. Sindoro CENDIKIA PENDIDIKAN, 3(1), 41–55. https://doi.org/10.9644/scp.v1i1.332

Parifia, R., Khairan, M. A., Amri, A. R., Herlambang, A. G., & Wismato, W. (2024). Peningkatan hasil belajar materi shalat gerhana menggunakan pembelajaran kooperatif tipe team game turnamen pada siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 46–58. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.49

Pito, A. H. (2019). Metode pendidikan dalam Al-Qur’an. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 7(1), 113–129. https://doi.org/10.36052/andragogi.v7i1.74

Ramayulis, H. (2019). Dasar-dasar kependidikan: Suatu pengantar ilmu pendidikan. Repo.Uinmybatusangkar.Ac.Id.

Rismawati, E. (2019). Pengaruh implementasi model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing berbantuan media LKS terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran PPKN di SMPN 2 Kuripan. Jurnal Pendidikan, 1(2).

Safitri, D. (n.d.). Metode pembelajaran snowball throwing. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sundari, H. (2015). Model-model pembelajaran dan pemerolehan bahasa kedua/asing. Jurnal Pujangga, 5(3), 1–26. Download.Garuda.Kemdikbud.Go.Id.

Surawan, S. (2020). Dinamika dalam belajar: Sebuah kajian psikologi penelitian.

Vioreza, N., Marhamah, Oktaviana, E., Nugroho, B. T. A., Solihat, E., Hasanah, N., Arisona, R. D., & Br, G. M. (2020). Call for book tema 4 (model & metode pembelajaran).

Yusnaldi, E., Adlina, F., Damayanti, E., Tanjung, A., Berutu, A., & Janani, K. (2023). Penerapan strategi pembelajaran snowball throwing terhadap mata pelajaran IPS pada materi kegiatan ekonomi di jenjang sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 7, 30117–30126.

Published

2024-08-13

How to Cite

Dhea Adrianda, Wismanto Wismanto, Deprizon Deprizon, Radhiyatul Fithri, Sakban Sakban, & Salman Salman. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran BAM di UPTD SD Negeri 01 Balai Panjang. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(4), 139–148. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i4.1029