Peran Media Sosial terhadap Perilaku Peserta Didik di Era Globalisasi
DOI:
https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i4.1016Keywords:
Social Media, Behavior, Students, Globalization EraAbstract
Rapid technological advances have made human life easier, especially in terms of communication. This study uses a descriptive literature study method to explore the role of adab as a foundation in Islamic education and the impact of social media on education in the digital era. Social media, such as Facebook, Twitter, and Instagram, have become an integral part of modern life and education. These platforms allow students to develop technical and social skills, expand their network of friends, and facilitate social interaction and learning motivation. Social media also provides the infrastructure for creating and delivering learning content. However, unwise use of social media can disrupt time management, increase the risk of cyberbullying, and affect self-image. This study shows that social media has great potential in supporting student education and development, but also has negative impacts that need to be managed. To maximize benefits and minimize negative impacts, digital literacy, guidance, and supervision from teachers and parents, as well as clear usage policies are needed. With the right approach, social media can be an effective tool to improve students' learning and social skills in the era of globalization.
References
Agustinah, S., Wulan, S., & Indriyani, D. (2019). Dampak globalisasi terhadap perilaku belajar siswa di SMK Negeri Cianjur. Integralistik.
Ahmad, A., & Nurhidaya. (2020). Media sosial dan tantangan masa depan generasi milenial. Avant Garde, 143.
Alfayed, J. T., Kuwantto, K., & Joas, B. (2023). Peran media sosial dalam membentuk etika dan perilaku mahasiswa pradibta university: Kajian epris. Jurnal Mahasiswa Indonesia.
Cibdy Mutia, A. (2024). Ini media sosial paling banyak digunakan di Indonesia awal 2024. Data Boks, 1.
Dwistia, H., dkk. (2022). Pemanfaatan media sosial sebagai media pembelajaran pendidikan agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam.
Elmansyah, T. (2017). Upaya mencegah dampak negatif media sosial dengan layanan informasi melalui media visual pada siswa kelas XI Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Pemangkat Kabupaten Sambas. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia).
Juwita, E. P., Budimansyah, D., & Nurbayani, S. (2015). Peran media sosial terhadap gaya hidup siswa. Sosiesta: Jurnal Pendidikan Sosioologi.
Kamus Besar Bahasa Indonesia. (2022, September 23). Diakses dari https://kbbi.kemdikbud.go.id/
Karima, N. (2022). Upaya mengatasi penyalahgunaan media sosial menggunakan pendekatan konseling client centered pada siswa SMA di Panti Asuhan Yatim Putri Aisyiyah II Surakarta Tahun 2020/2021. MEDI KONS: Jurnal Prodi Bimbingan dan Konseling UNISRI Surakarta.
Khairuni, N. (2016). Dampak positif dan negatif media sosial terhadap pendidikan akhlak anak (studi kasus di SMP Negeri 2 Kelas VIII Banda Aceh). JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling.
Makhmudah, S. (n.d.). MEDSOS dan dampaknya pada perilaku keagamaan remaja. GUEPEDIA.
Medina, A. (2020). Pengaruh kemajuan teknologi terhadap pola komunikasi mahasiswa Universitas Muhammadiyah Malang (UMM). Jurnal Sosiologi Nusantara.
Muhammad, N. (2014). Kemajuan teknologi dan pola hidup manusia dalam perspektif sosial budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan.
Ramadhani, R. (2022). Memaksimalkan penggunaan media sosial dengan baik dan benar. Sumatera Utara: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Regita, E., Luthfiyyah, N., & Marsuki, N. R. (2024). Pengaruh media sosial terhadap persepsi diri dan pembentukan identitas remaja di Indonesia. Jurnal Kajian dan Penelitian Umum.
Suryaningsi, A. (2020). Dampak media sosial terhadap prestasi belajar peserta didik. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi.
Syifa, S. F., et al. (2023). Dampak penggunaan media sosial terhadap prestasi belajar peserta didik. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan).
Tranggono, dkk. (2023). Pengaruh perkembangan teknologi di era globalisasi dan peran pendidikan terhadap generasi moral pada remaja. Bureaucracy Journal: Indonesia Journal of Law and Social-Political Governance.
Zuhri, S., & Sastradiharja, J. (2021). Pengaruh media sosial dan lingkungan sosial sekolah terhadap perilaku religius siswa. Wawasan: Jurnal Kediklatan Balai Diklat Keagamaan Jakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.