Penggunaan Media Bahan Ajar Flipbook dalam Meningkatkan Pemahaman Belajar Siswa di SDN 153 Kota Pekanbaru

Authors

  • Pahruddin Harahap Universitas Muhammadiyah Riau
  • Rahma Yuni Universitas Muhammadiyah Riau
  • Syamsi Dhuha Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau
  • M. Ibnu Haikal Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i4.1002

Keywords:

Uses, Flipbook Teaching Material Media, Learning Understanding

Abstract

The problem behind this research is that students do not understand the material in the student books used at school, students still do not understand the learning material and there is only one teaching material used by teachers and students, namely the Teacher's Book and the Student's Book. The aim of this research is to determine the use of Flipbook teaching material media in improving students' learning understanding at SDN 153 Pekanbaru City. This type of research is qualitative. The data collection techniques used were observation, interviews and documentation. Data analysis techniques include data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of the research show that the use of flipbook teaching materials is effective in increasing students' learning understanding. This is proven based on the results of interviews conducted by researchers with students showing that there is an increase in students' learning understanding before using the media and after using the flipbook media.

References

Azima, Nur et al. 2024. “Kemampuan Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Sederhana Sebagai Sumber Belajar.” 1(2).

Cahyani, Kamila et al. 2024. “Pemilihan Media Pembelajaran Yang Tepat Untuk Meningkatkan Hasil Pencapaian Belajar Peserta Didik.” 1(3):76–85.

Fadhly, Muhammad et al. 2024. “Implementasi Media Pembelajaran Sederhana Berbasis Digital Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab.” 1(3).

Frasetia, Nisya et al. 2024. “Analisis Konsep Dasar Media Pembelajaran Pada Sekolah Dasar.” 3(2).

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, Wismanto. 2022. “KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul.” 11:204–26.

Mau’iza Azhari, Mutia Andriani, Muhammad Syamsi Dhuha, Muhammad Yusuf Ardiyanto, Wildatul Khairia. Wismanto. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika 10(2):297–312.

Mei, No et al. 2024. “Motivation Among Student In Islamic Elementary School Pada Pengembangan Media Audio Visual Untuk Berpartisipasi Dan Mencapai Tujuan Pembelajaran . Tugas Guru Adalah Menanamkan.” 2(3).

Mei, Vol No et al. 2024. “How To Develop Dalam Fungsi Dan Manfaat Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar Aplikasi Media Pembelajaran Tingkat SD , Begitu Pula Pengelompokan Dalam Media.” 3(2).

Pebrianti, Febby, wismanto dkk. 2019. “Kemampuan Guru Dalam Membuat Media Pembelajaran Sederhana.” Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba) 4(2):93–98.

Putri, Kurnia et al. 2024. “Pengembangan Media Pembelajaran Sd.” (2):201–13.

Salsabila, Zaza et al. 2024. “Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Sederhana Pada Sekolah Dasar.” 4(2).

Umami, Andella et al. 2024. “Analisis Kemampuan Guru Dalam Membuat Media Pembelajaran Sederhana.” (2):225–31.

Warinta, Yespa et al. 2024. “Analisis Pengembangan Pemilihan Media Bahan Ajar.” 3(2).

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, Deprizon. 2022. “Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau.” Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI VIII:50–59.

Wismanto, Wismanto et al. 2023. “Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah Untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau.” Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI 9(1):16–27. doi: 10.46963/mpgmi.v9i1.820.

Yanti, D., & Sundawati, D. 2016. “Asuhan Kebidanan Masa Nifas.” Refika Aditama 4(4):4.

Zhafirah, Atiqah et al. 2024. “Membangkitkan Semangat Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Ekspansi Video Pembelajaran.” (2):214–24.

Published

2024-07-27

How to Cite

Pahruddin Harahap, Rahma Yuni, Syamsi Dhuha, Wismanto Wismanto, & M. Ibnu Haikal. (2024). Penggunaan Media Bahan Ajar Flipbook dalam Meningkatkan Pemahaman Belajar Siswa di SDN 153 Kota Pekanbaru. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(4), 83–87. https://doi.org/10.59246/alfihris.v2i4.1002