Strategi Komunikasi Lembaga Nazhir Wakaf Dalam Mensosialisasikan Program Wakaf Produktif Kepada Umat Islam
DOI:
https://doi.org/10.59246/aladalah.v2i2.786Keywords:
Communication strategy, productive waqf, nazhirAbstract
Nazir has a very important role in waqf, for this reason a good communication strategy is needed in socializing productive waqf programs to the community. The purpose of this research is to determine the communication strategy of the Nazir Waqf institution in socializing the waqf program to Muslims. This research uses a qualitative approach. Primary data is obtained from observation, interviews, notes or memos, and other official documents. Meanwhile, secondary data is obtained from scientific literature such as books, journal articles, theses, theses and websites. The results of this research show that the strategy carried out by the Pundi Amal Bhakti Ummat Foundation (PABU) is to identify communication targets, namely family, relatives, public figures, small groups such as the ta'lim assembly, arisan women, and communities. and the Muslim community. The choice of communication media, namely website, Facebook, and Instagram as communication media to socialize the waqf program, namely tabarru cards, and WhatsApp for telemarketing. In this case, for more effective communication, the PABU foundation plays the role of communicator who has jointed the waqf ambassador program, the program is organized by the Indonesian Waqf Board (BWI)
References
Andamisari, Dessy. 2021. Penggunaan Status WhatsApp sebagai Digital Marketing Warga Kecamatan Medan Satria Bekasi di Era New Normal. Satria Bekasi Jurnal Lugas Vol. 5. No. 1.
Ardiansah, I., & Maharani, A. 2021. Optimalisasi Instagram Sebagai Media Marketing: Potret Penggunaan Instagram sebagai Media Pemasaran Online pada Industri UKM. CV. Cendekia Press.
Arni, Muhammad. 2004. Komunikasi Organisasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Cangara. H. 2013. Perencanaan Dan Strategi Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Engineer, Asghar Ali. 2004. Islam Masa Kini Cet. 1. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Effendy, Onong Uchjana. 2009. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT. Remaja. Rosdakarya.
Harilama, Christian, Elfie Mingkid, dan Edmon Kalesaran. 2020. Efektivitas Komunikasi Kelompok Dalam Membangun Komitmen Anggota Paduan Suara Mahasiswa Universitas Sam Ratulangi. Jurnal Acta Diurna Komunikasi Vol. 2, No. 4.
Hetzer, E. 2012. Central and Regional Government. Jakarta: Gramedia
Huda, Miftahul. 2019. Fundraising Wakaf dan Kemandirian Pesantren (Strategi Nazhir Wakaf Pesantren dalam Menggalang Sumber Daya Wakaf. Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam Vol. 7, No.1.
Liliweri. 2007. Komunikasi Antarpribadi. Jakarta: Citra Aditya Bakti.
Maarif, NN., dan Matin UA. 2019. Wakaf: Kajian Komunikasi Yang Memotivasi Umat Untuk Berwakaf. Skripsi. Universitas Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Miladiyah, Andi. 2017. Pemanfaatan WhatsApp Messenger Info dalam Pembelajaran Informasi dan Peningkatan Kinerja pada Sub Bagian Program Pemerintah Provinsi Sulawesi Selatan. Tesis. Universitas Hasanuddin Makassar
Moleong, L. J. 2002. Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mulyono, Adi. Wawancara Program Wakaf Tabbaru Card Yayasan Pundi Amal Bakti Ummat pada bulan Juli 2023 di Bekasi.
Munawar, Wildan. 2021. Profesionalitas Nazir Wakaf: Studi Manajemen Wakaf Produktif di Lembaga Wakaf Daarut Tauhiid. Journal of Islamic Economics and Finance Studies Vol. 2, No.1, Halaman 17-33.
Nasrullah, Rulli, 2016. Media Sosial:Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung:Simbiosa Rekatama Media
Nurudin. 2005, Sistem Komunikasi Indonesia Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.
Putra, Trisno Wardy. 2022. Buku Ajab Manajemen Wakaf. Bandung: Widina Bhakti Persada.
Qahaaf, M. 2005. Manajemen Wakaf Produktif. Jakarta: Khalifa.
Raharti. 2019. WhatsApp Media Komunikasi Efektif Masa Kini (Studi Kasus Pada Layanan Jasa Informasi Ilmiah di Kawasan Puspiptek) Pusat Data dan Dokuementasi Ilmiah – Lembaga – Ilmu Pengetahuan Indonesia Pusat Data dan Dokumentasi. Jurnal Visi Pustaka, Vol 21. No, 2. Halaman 147-156.
Rasyid, Sulaiman. 2015. Fiqh Islam. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2015.
Shihab, Quraish, 2012, Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan, dan Keserasian Al-Qur'an. Vol. 10. Jakarta: Lentera Hati.
Sudirman. 2010. Studi Perbandingan Obyek Wakaf Menurut Fikih Dan Undang-Undang Wakaf Sudirman Fakultas Syariah. Jurnal UIN Maliki Malang Vol. 1 No. 2.
Sukri, Zayyin Multazam. 2018. Pola Komunikasi Guru dan Murid Dalam Pembinaan Akhlak Siswa di MI Fathul Ulum Desa Padas Kecamatan Padas Kabupaten Ngawi. Skripsi. IAIN Kediri.
Susilawati, Nilda dan Guspita, Ita. 2019. Implementasi Tugas Nazhir Dalam Pengelolaan Harta Wakaf Berdasarkan Undang-Undang No. 1 Tahun 2014 di Kecamatan Kaur Utara Kabupaten Kaur. Al-Intaj: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah. Vol. 5 No. 2, halaman 269-285.
Sutarno, Ahmad Fadilah. Wawancara Progam Wakaf Produktif Tabarru Card Yayasan Pundi Amal Bhakti Ummat (PABU) pada Juli 2023 di Bekasi.
Tiswarni. 2017. Peran Nazhir Dalam Pemberdayaan Wakaf (Tinjauan Terhadap Strategi Pemberdayaan Wakaf Badan Wakaf Al-Quran dan Wakaf Center). Jurnal Al-'Adalah. Vol. 12, No. 2, halaman 409-426.
Weningtyas, E., Suseno, MN. 2012. Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Psikologika, Vol. 17 No. 1, halaman 17-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.