Permalasahan Media Pembelajaran IPS Yang Kurang Variatif Dan Strategi Pemecahannya

Authors

  • Shella Rhodinia Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Selly Triamanda Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Bagus Setiawan Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Abdul Aziz Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.59246/aladalah.v2i1.613

Keywords:

Learning Media, Problems, Solution Strategies

Abstract

Learning media has a very important role in the educational process. The problem of learning media in Social Sciences (IPS) subjects is that it is less varied. The reason is due to a lack of learning facilities, educators find it difficult to offer a variety of learning resources. Additionally, there is a scarcity of reading materials and teachers find it difficult to innovate effective teaching solutions. The solution that is considered appropriate to overcome this problem is to utilize varied media. Utilization of varied media in making progress through students searching for and finding ideas with or with help. This article can help with the problem of less varied learning media because you can see the strategies and their implementation. The purpose of writing this article is to describe (1) the causes of less varied social studies learning media (2) solution strategies (3) application of learning strategies (4) variations in social studies teaching materials.

References

Abriyanti, R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IX di UPT SMP Negeri 3 Binamu Kab. Jeneponto …. Jurnal Pemikiran Dan …, 4(1), 403–413. http://ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/267%0Ahttps://ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/download/267/220

Eka. (2019). Problematika Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran IPA. IJSSE : Indonesian Journal of Social Science Education, 1(1), 1–7. http://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/ijsse/article/view/49-54

Fitri Rahmawati, B., & Zidni, Z. (2019). Identifikasi Permasalahan-Permasalahan dalam Pembelajaran IPS. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.29408/fhs.v3i1.1844

Hidayati, M. (2010). Meningkatkan Keterlibatan Berproses dan Prestasi belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Melalui Teknik Ular Tangga. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, 2(2), 193–213.

Karima, M. K., & Ramadhani. (2018). Permasalahan Pembelajaran Ips Dan Strategi Jitu Pemecahannya. Ittihad: Jurnal Pendidikan, 2(1), 43–53.

Mulyana, E., & Widyanti, T. (2023). Implementasi Joyful Learning Dalam Pembelajaran IPS Di Masa Adaptasi Kebiasaan Baru. Dedikasi, 2(1), 213–221.

Noviati, W., & Belajar, H. (2022). Jurnal Kependidikan Jurnal Kependidikan. Jurnal Kependidikan, 7(2), 19–27.

RimahDani, D. E., Shaleh, S., & Nurlaeli, N. (2023). Variasi Metode Dan Media Pembelajaran Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 372. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1829

Santoso, A. B., Ginanjar, A., Nur, A., & Nisa, S. (2019). BIMBINGAN TEKNIS IMPLEMENTASI MODEL JOYFULL LEARNING BAGI GURU IPS SMP DI KOTA SEMARANG Apik Budi Santoso  , Wasino, Asep Ginanjar, Aisyah Nur Sayidatun Nisa. 4(2), 134–142.

Souisa, H. F. (2022). Implementasi Penggunaan Media Gambar Terhadap Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Iv Sd Inpres 26 Kabupaten Sorong. Soscied, 5(2), 200–214.

Sulfemi, W. B. (2019). Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) Berbantu Media Miniatur Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 7(2), 73. https://doi.org/10.33603/ejpe.v7i2.1970

Suprayitno, E. (2021). Strategi Meningkatkan Citra Pembelajaran Ips Yang. Sosial Katulistiwa:Pendidikan IPS, 01(01), 19–28. http://dx.doi.org/10.26418/skjpi.v1i1.47966

Suryani, E., & Aman, A. (2019). Efektivitas pembelajaran IPS melalui implementasi metode jigsaw ditinjau dari aktivitas dan hasil belajar. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 6(1), 34–48. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v6i1.17376

Tahir, H. (2022). Jec (Jurnal Edukasi Cendikia) Strategi Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 2 Kaledupa. 6(2), 52–57. https://www.jurnal-umbuton.ac.id/index.php/JEC

Taram, G. putu. (2020). Meningkatkan Prestasi Belajar IPS Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing Siswa. Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(2), 176–182. https://doi.org/10.23887/mpi.v1i2.30188

Wibowo, T. (2019). Mata Pelajaran IPS di MI/SD: Sebuah Strategi Pembelajaran Implementatif. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 1(2), 147–163. https://doi.org/10.21093/sajie.v1i2.1516

Yuliati. (2014). Strategi Pembelajaran Ips Melalui Metoda Kooperatif Multi. Jurnal Pendidikan, 2(1).

Downloads

Published

2023-12-06

How to Cite

Shella Rhodinia, Selly Triamanda, Bagus Setiawan, & Abdul Aziz. (2023). Permalasahan Media Pembelajaran IPS Yang Kurang Variatif Dan Strategi Pemecahannya. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum Dan Humaniora, 2(1), 25–37. https://doi.org/10.59246/aladalah.v2i1.613